مهم نیست که مبتدی باشید یا چند سال خیاطی کرده باشید ، مطمئنا 20 نکته کاربردی این مقاله به دردتان خواهند خورد. پس با ما همراه باشید.

به گزارش ایلنا، برای یادگیری این نکات با ما همراه باشید.

نکته شماره 1: شستن پارچه قبل از برش

شستن پارچه قبل از برش به چند منظور انجام می شود. یکی این که پارچه جمع می شود و لباس در شستشو های بعدی آب نمی رود. رعایت این نکته مخصوصا برای دوخت لباس بسیار مهم است ، از طرفی هم هر گونه رنگ اضافی را از بین می برد.

متناسب با جنس پارچه، آن را در دمای مناسب بشویید و برای باز کردن چین و چروک های احتمالی بعد از شست و شو، اتو را روی درجه مناسب قرار دهید.

چند استثنا هم وجود دارد. به طور مثال پارچه های پشمی، میکروفیبر پارچه های مخصوص دکور منزل یا هر چیزی که در نهایت در ماشین شسته نمی شود، نیازی به شستشوی قبل از دوخت ندارد.

نکته 2: یک نمونه آزمایشی بدوزید

وقتی می خواهید با یک پارچه گران قیمت لباس بدوزید ، ابتدا باید با استفاده از پارچه‌ های ارزان قیمت یک مدل آزمایشی بدوزید. در این صورت نه تنها متوجه تغییراتی که باید انجام دهید می شوید ، بلکه در هزینه و وقت هم صرفه جویی خواهید کرد و در صورت خراب شدن کار، حسرت نمی خورید.

نکته 3: طبق خط راستا یا ترکی برش بزنید

معمولا روی الگوهای آماده فلشها و خطوط صافی را می بینید که نشان می دهد الگو باید در چه جهتی روی پارچه سنجاق زده شود و برش بخورد . خط راستا معمولا در موازات ترکی پارچه قرار دارد.

نکته شماره 4 : بعد از دوخت اتوکاری کنید

بعد از دوخت ابتدا درز ها را همان طور که هستند و سپس داخل و بیرون پارچه را با اتو بخار به صورت پرسی اتو کنید.

نکته 5: درزهای تان را سردوز بزنید

برای این که نتیجه کارتان ظاهری حرفه ای داشته باشد و از ساییدگی لبه های درز پیشگیری شود ، بهتر است که درزتان را سردوز بزنید و از یک اتو بخار خوب استفاده کنید. راه ‌های زیادی برای مرتب کردن درز ها وجود دارد، از قیچی زیگزاگ گرفته تا کوک زیگزاگ ساده با دست و ماشین سردوز ، همگی همین کار را برای تان می کنند.

نکته شماره 6: درزهای تان را کوتاه کنید

با کوتاه کردن پارچه اضافی درز ها، از حجم این قسمت بکاهید:

برای درز هایی که قرار نیست به صورت باز اتو شوند، یک طرف جای درز را باریک تر از طرف دیگر ببرید. این کار نه تنها به کاهش حجم کمک می کند، بلکه از برجسته شدن زیر درز در قسمت رویی لباس هم جلوگیری می کند.

منحنی های را برش یا چرت بزنید . منحنی های برآمده ( منحنی های به سمت بیرون مثل یقه ها ) باید چرت بخورند. کافیست که در قسمت های مختلف درز یک سری مثلث کوچک ببرید. این کار باعث می شود تا وقتی که لباس به سمت رو برگردانده می شود، انحنا راحت روی قسمت مورد نظر جا بیفتد. منحنی های فرو رفته (منحنی های به سمت داخل، مثل یقه و حلقه آستین) باید برش بخورند. یک سری برش ریز در قسمت درز ایجاد کنید تا با چرخاندن به سمت رو انحنا جا بیفتد.

در محل تقاطع دو درز به صورت مورب چرت بزنید.

گوشه ها را سه بار چرت بزنید . ابتدا گوشه را به صورت مستقیم یک چرت بزنید. بعد دو قسمت دیگر در نزدیکی این گوشه را یک برش ریز بزنید.

نکته شماره 7: نخ های اضافی را بلافاصله کوتاه کنید

در حین دوخت بلافاصله نخ های اضافه را کوتاه کنید. یک قیچی کوچک کنار چرخ خیاطی تان داشته باشید تا بعد از پایان دوخت هر درز ، نخ دنباله آن را کوتاه کنید.

نکته 8: از دوخت جهت دار استفاده کنید

دوخت جهت دار زمانی است که شما عمدا در جهتی خاص و یا در راستای پارچه دوخت انجام بدهید. برای جلوگیری از کشیده شدن درز از دوخت جهت دار استفاده کنید. از پهن ترین نقطه به باریک ترین و از بالاترین نقطه به پایین ترین بدوزید.

نکته 9: سوزن را مرطوب کنید

هنگامی که می خواهید سوزن چرخ خیاطی تان را نخ کنید، به جای مرطوب کردن نخ، سعی کنید نوک سوزن را مرطوب کنید. آن را با دست مرطوب کرده و نخ تان را رد کنید . این ترفند بی نظیر است و جادو می کند!

نکته شماره 10: هنگام نخ کردن پایه دوخت تان بالا باشد

هنگام نخ کردن چرخ خیاطی، مطمئن شوید که پایه فشار یا دوخت چرخ تان در وضعیت بالا قرار دارد. توجه به این نکته باعث می شود که کشش کم تر شده و مطمئن شوید که نخ تان در نقطه مناسب قرار می گیرد.

اگر بخواهید چرخ خیاطی تان را زمانی که پایه فشار در حالت پایین قرار دارد، نخ کنید، متوجه کشش نخ خواهید شد. این اتفاق می تواند باعث ساییده شدن، پاره شدن نخ و به وجود آمدن مشکلاتی دیگری شود که اصلا خوشایندتان نیست.

نکته ۱۱: از اسپری چسب موقت استفاده کنید

اسپری چسب موقت دوست شما است. هنگام دوخت چند لایه به هم ، لحاف دوزی یا تکه دوزی خیلی به کارتان می آید.

نکته 12: از لبه برگردان استفاده کنید

برای گوشه های نوک تیز، از ابزاری به نام لبه برگردان که به طور خاص برای این منظور ساخته شده، استفاده کنید. اگر از سیخ چوبی یا نوک قیچی استفاده کنید، خطر ایجاد سوراخ در پارچه وجود خواهد داشت.

نکته شماره 13 : استفاده از گیره های جادویی

این گیره های جادویی را می توانید خیلی سریع تر از سوزن ته گرد به لبه های پارچه ای که دارید می دوزید؛ وصل کنید و هر وقت خواستید؛ با یک اشاره بردارید بدون این که خطر نخ کش کردن پارچه را به همراه داشته باشد.

نکته 14: قالب بسازید

با داشتن چند قالب الگوی آماده می توانید چند بار از آن استفاده کنید و در زمان صرفه جویی کنید. من از آن ها برای دم کنی، جوراب های کریسمس و کیسه های زیپی استفاده می کنم . شما می توانید خیلی راحت الگوی تان را روی مقوا یا جعبه ‌های پیتزای بازیافتی بکشید، آن ها را برش می‌دهید و به سادگی روی پارچه پیاده کنید.

نکته 15: از قیچی خوب استفاده کنید

من در اتاق خیاطی ام یک قیچی مخصوص پارچه دارم . بهتر است یک قیچی با کیفیت تهیه کنید که موقع برش اذیت تان نکند.

همچنین بد نیست که یک قیچی کوچک در کنار چرخ خیاطی تان داشته باشید تا به کمک آن؛ نخ های اضافه را ببرید.

نکته 16: از نخ با کیفیت خوب استفاده کنید

من قبلا از ارزان ترین نخ ها برای دوخت استفاده می کردم. فکر می‌کردم واقعا با چنین خریدی پول زیادی پس انداز می‌کنم. اما نخ ارزان روی چرخ خیاطی من خیلی خوب کار نمی کرد . پاره، ریش ریش و تکه تکه می شد.

فقط از تشدید زیاد خود صرفه جویی کنید و برای تمام پروژه های خیاطی تان از نخ باکیفیت استفاده کنید..

نکته 17: سوزن تان را مرتبا عوض کنید

سوزن چرخت را مرتبا عوض کنید . توصیه می شود هر بار که پروژه جدیدی را شروع می کنید ، سوزن چرخ خیاطی تان را تعویض کنید. این توصیه شاید کمی اغراق آمیز باشد اما قطعا بهتر است سوزن تان را هر زمان که پارچه تان تغییر می کند ، متناسب با آن عوض کنید.

یک سوزن تیز و صاف از نخ کش شدن پارچه پیشگیری می کند و دوخت بهتری ارائه می دهد.

نکته 18 : از کاتر غلطکی استفاده کنید

من همیشه از کاتر غلطکی و تشک برش استفاده می کنم . این وسایل برش خطوط مستقیم را بسیار سریع و بدون زحمت انجام می دهند.

نکته 19: ابتدا تکلیف الگوی تان را مشخص کنید

قبل از شروع هر پروژه، برای تمام قسمت ها الگو تعیین کنید. اطلاعات زیادی در داخل الگو وجود دارد . شما زمان و پول زیادی را برای پروژه های خیاطی تان صرف می کنید . پس؛ از تهیه الگو غافل نشوید.

نکته 20: از سوزن های ته گرد بلند استفاده کنید

سوزن های ته گرد خیاطی بلند برای پروژه های خیاطی فوق العاده هستند . آن ها بسیار ساده هستند و وصل کردن و برداشتن شان بسیار آسان تر از سوزن های دیگر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *