تهران – ایرنا – عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: اگرچه ممکن است تا پایان سال بخشی از کاهش تجارت با عراق به دلیل کرونا جبران شود، اما در مجموع رشد تجارتی نسبت به سال گذشته پیش‌بینی نشده و حتی ممکن است شاهد کاهش ۱۵ درصدی در حجم معاملات بین دو کشور باشیم.

«علی شریعتی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به کاهش صادرات در چند ماه گذشته به این کشور گفت: چنانچه مصرف لبنیات در داخل کشور نیز کاهشی بوده، در کشور عراق نیز مصرف محصولاتی چون شیرینی، شکلات و لبنیات رو به کاهش است. از سوی دیگر صادرات کالاهای دیگری مانند پودر و مواد ضد عفونی کننده و وایتکس به دلیل نیاز داخلی ممنوع شده و همه این عوامل صادرات به عراق را کاهش داده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: حوزه کردنشین عراق سخت‌گیری بیشتری نسبت به جنوب دارد. البته عراق در کل به دلیل ضعیف‌بودن زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، واهمه زیادی از کرونا داشته و به همین دلیل سخت‌گیری آن نسبت به دیگر کشورها بیشتر است.

به گفته وی حدود یک هفته است که عراق از قرنطینه کامل خارج شده و برخی مغازه‌ها به صورت نیمه وقت آغاز به کار کرده‌اند.

شریعتی با اشاره به روند رو به افزایش آمار مبتلایان کرونا گفت: به نظر می رسد دوباره وضعیت تعطیلی و کندی ادامه داشته باشد. البته عراق ذاتا کشوری مصرف گرا و واردات محور است و پیش‌بینی می‌کنیم به دلیل مصرف بالای این کشور، در روند واردات تسهیل گری شده و از سوی دیگر به دلیل ماه مبارک رمضان، مغازه‌ها کم کم باز شود.

عضو اتاق بازرگانی ایران ابراز امیدواری کرد که در روزهای ماه مبارک رمضان، شاهد اوج صادرات به بازار عراق باشیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *