گرگان- با توجه به این که احیای کشت پنبه در دستور کار مسئولان گلستان قرار دارد، ایجاد صنایع وابسته و حمایت از سرمایه گذاران این بخش، سبب تسریع در روند احیاء می شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مریم جعفری: گلستان از دیرباز تاکنون به دلیل وجود صدها هزار هکتار خاک حاصلخیز یکی از قطب‌های پنبه کاری در کشور بوده است که به مرور زمان و به تدریج بر اثر سیاست‌های غلط سطح زیرکشت این محصول در استان کاهش یافت.

احداث ۴۰ کارخانه پنبه پاک کنی از گذشته‌های دور در استان نشان می‌دهد که سرمایه گذاری در این حوزه وجود داشته، هرچند که هم اکنون تنها یک سوم این کارخانجات فعال هستند.

وجود زیرساخت برای کشت این محصول موجب شده تا سرمایه گذاران با توجه به ظرفیت موجود به فکر ایجاد صنایع وابسته در استان بیفتند.

یکی از این صنایع، کارخانه ریسندگی و بافندگی است که لازمه کار پنبه کاری است. در گلستان هم اکنون یک کارخانه در حال ساخت بوده که طبق گفته‌های مدیر اجرایی این پروژه پس از افتتاح روزانه ۱۵ تن نخ تولید خواهد شد.

علی مرادی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اگر از فاز اول کارخانه نتیجه مساعدی کسب شود، فاز دوم آن با هدف بافندگی در زمینی به مساحت ۴۰ هزار متر به این کارخانه اضافه خواهد شد.

احیای کشت پنبه با ایجاد صنایع تبدیلی/ سرمایه گذاری حمایت می خواهد

وی از پیشرفت ۶۵ درصدی عملیات عمرانی خبرداد و افزود: انتظار می‌رود این کارخانه در خردادماه ۱۴۰۱ به مرحله تولید برسد.

در الگوی کشت گلستان ۵۰ هزار هکتار پنبه کاری پیش بینی شده است مرادی در خصوص سرمایه گذاری‌های انجام شده در این پروژه گفت: برآورد اولیه ما برای احداث کارخانه سه هزار میلیارد ریال بود که با توجه به نوسانات ارز این مبلغ به پنج هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی رونق اقتصاد در استان گلستان توسط پنبه کاری را یکی از اهداف احداث این کارخانه عنوان کرد و در این خصوص افزود: با توجه به حجم بالای پنبه موردنیاز این کارخانه انتظار می‌رود که مساحت زیادی از زمین‌های استان زیرکشت پنبه رفته تا کارخانه‌هایی مشابه این کارخانه نیازی به واردات پنبه از کشورهای خارجی نداشته باشد.

افزایش سطح زیرکشت پنبه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: سطح زیر کشت پنبه در استان گلستان نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

مختار مهاجر گفت: در الگوی کشت استان ۵۰ هزار هکتار پنبه پیش بینی شده که در سال اخیر به ۲۰ هزار هکتار رسیده ایم یعنی ۵۰ درصد آن محقق شده است.

احیای کشت پنبه با ایجاد صنایع تبدیلی/ سرمایه گذاری حمایت می خواهد

وی تصریح کرد: ۴۰ درصد پنبه مورد نیاز کارخانجات کشور در داخل تولید می‌شود و ۶۰ درصد آن وارداتی بوده و هم اکنون با وضعیت تحریم‌ها و دلار استقبال خوبی از پنبه داخلی شده است.

مهاجر اظهار کرد: مقدار پنبه تولیدی در گلستان جوابگوی نیاز کارخانه‌های ریسندگی و بافندگی استان است.

وی افزود: گلستان دارای یکی از مرغوب ترین پنبه‌های سطح استان بوده که انتظار می‌رود کارخانه ریسندگی از لحاظ حجم و کیفیت پنبه دچار مشکل نشود.

انتقال انرژی از جمله موانع پیش روی کارخانه ریسندگی و بافندگی استان بوده که انتظار می‌رود مسئولان تمهیداتی را در این راستا بیندیشند.

بروکراسی اداری مانع ورود سرمایه گذار

نماینده مردم شهرستان علی آبادکتول هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: سرمایه گذاران در استان گلستان معمولاً با موانع زیادی که ناشی از بروکراسی اداری است مواجه می‌شوند.

رحمت اله نوروزی افزود: طی جلسه‌ای که با مدیران توزیع برق استان گلستان و مازندران داشتیم درصدد رفع موانع انرژی در این منطقه هستیم.

وی گفت: امیدواریم به زودی با همکاری‌های صنعت برق گلستان موانع انتقال انرژی در استان که یکی از موارد عدم حضور سرمایه گذارها است، را برطرف کنیم.

استان گلستان یک استان غنی با ظرفیت و توانمندی‌های بسیار است؛ کافی است مسئولان ذیربط با تنظیم یک برنامه منظم و مدون موجبات پیشرفت و توسعه استان را ایجاد کنند تا شاهد عملکرد هرچه بهتر سرمایه گذاران داخلی و خارجی استان باشیم زیرا حضور سرمایه گذار در منطقه باعث گردش مالی و رونق اقتصادی استان می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *