مطالعه جدید نشان می دهد مقاومت آنتی بیوتیک تنها ناشی از مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها نیست بلکه آلاینده های زیست محیطی هم مسبب آن است.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه جورجیا آمریکا دریافتند بین مقاومت آنتی بیوتیکی و آلاینده‌های فلز سنگین در محیط زیست ارتباط قوی ای وجود دارد.

«جس توماس»، سرپرست تیم تحقیق، به وجود مشترکاتی در خاک‌های آلوده به فلزات سنگین در نزدیکی رودخانه ساوانا کالیفرنیای جنوبی پی برد.

تحقیقات نشان داد خاک‌های آلوده با فلزات سنگین دارای میزان بالاتر میزبان‌های باکتریایی ویژه است که با ژن‌های مقاومت آنتی بیوتیک همراه است.

میزبان‌ها شامل Acidobacteriaoceae، Bradyrhizobium، Streptomyceها بود. باکتری دارای ژن‌های مقاوم آنتی بیوتیکی موسوم به ARGها برای سه دارو vancomycin، bacitracin و polymyxin بود. هر سه دارو برای درمان عفونت‌های انسانی استفاده می‌شود.

به گفته توماس، «این باکتری‌ها دارای مقاومت ARG برای مقاومت چند دارویی هستند، که یک ژن دفاعی قوی است که می‌تواند در برابر فلزات سنگین و همچنین آنتی بیوتیک ها مقاومت کند.»

زمانیکه این ARGها در خاک وجود داشته باشند، ژن‌های مقاوم به فلز موسوم به MRGها برای چندین فلز از جمله آرسنیک، مس، کادمیوم و روی وجود داشتند.

توماس در ادامه می‌افزاید: «استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها در محیط، فشار منتخب اضافی را روی میکروارگانیسم ها ایجاد می‌کند که توانایی آنها در مقاومت در برابر چندین گروه از آنتی بیوتیک ها را تسریع می‌کند.»

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *