کارشناس مسوول پنبه سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال کشت پنبه در سطح بیش از ۱۳ هزار هکتار کشت شد که نسبت به پارسال ۳۰ درصد افزایش دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، فاطمه ستایش مهر گفت: کشاورزان استان در سال زراعی گذشته ۹ هزار هکتار و در سال ۹۹، هفت هزار و ۴۰۰ هکتار پنبه کشت کرده بودند.
وی افزود: با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها کشاورزان این استان در سال زراعی جاری محصولات پرآب طلب را کمتر کشت کرده اند و به سمت محصولات کم آب طلب رفتند که امسال در محصول پنبه از ارقام مقاوم به کم آبی نیز استفاده کرده اند.
کارشناس مسوول پنبه سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری بیش از ۳۸ هزار تن وش پنبه برداشت شود.
ستایش مهر افزود: امسال ۳۰ درصد کشت پنبه این استان به صورت مکانیزه و ردیف کاری و مابقی به شیوه سنتی کشت و کار شد.
وی اظهار داشت: در شیوه کشت مکانیزه و ردیفی که با دستگاه انجام می‌شود به ازای هر یک هکتار ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم بذر نیاز است ، اما در دست پاش که خطا نیز زیاد دارد کشاورز به ناچار بیش از ۵۰ کیلوگرم بذر در هر هکتار می‌پاشد.
وی گفت: در سال زراعی گذشته بیش از ۲۷ هزا تن وش پنبه برداشت شد که نسبت به سایر محصولات رتبه اول را در استان دارد.
وی با بیان اینکه از نظر اقتصادی و اجتماعی کشت پنبه در این استان مهم است افزود: خراسان شمالی در کشت این محصول رتبه پنجم را در کشور دارد.
کارشناس مسوول پنبه سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: در این استان طی سال‌های مختلف پنج تا ۱۲ هزار هکتار اراضی زیر کشت پنبه می‌رفت که بحث اقتصادی آن برای این خطه از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی بر زنجیره تولید پنبه در استان تاکید کرد و گفت: این محصول به عنوان گیاه بومی و حتی فرهنگ کشت و کار در این استان تبدیل شده است باید با حمایت بتوانیم ارزش اقتصادی آن را برای قشر کشاورز ایجاد کنیم.
ستایش مهر افزود: بیشترین سطح زیر کشت پنبه در استان مربوط به شهرستان مانه و سملقان است که حتی ۶۰ درصد از بهره برداران تنها اراضی خود را به پنبه اختصاص می‌دهند.
پنبه از محصولات مهم و راهبردی خراسان شمالی است که به لحاظ طول الیاف و رنگ از مرغوبیت بالایی برخوردار است.
بیشتر مزارع این استان زیر کشت ارقامی از قبیل خرداد، ساجدی، کاشمر، ارمغان، لیدر، مای و گلستان، رقم ورامین است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *