رئیس اداره مراقبت از بیماری هپاتیت وزارت بهداشت، شعار امسال روز جهانی هپاتیت را «آینده ای بدون هپاتیت» اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رشید رمضانی دریا سری، اظهار داشت: هفتم مرداد (۲۸ جولای) مصادف با روز جهانی هپاتیت فرصتی کم نظیر در راستای افزایش حداکثری آگاهی عموم جامعه نسبت به راه‌های انتقال، پیشگیری و درمان هپاتیت‌های ویروسی است. شعار روز جهانی هپاتیت در سال ۲۰۲۰ از طرف WHO «آینده‌ای بدون هپاتیت» انتخاب شده است.

وی افزود: امسال سازمان جهانی بهداشت بر آزمایش جهت شناسایی بیماران شناخته نشده تمرکز کرده است به این دلیل که تنها ۱۰ درصد مبتلایان به هپاتیت B و ۱۹ درصد از مبتلایان به هپاتیت C از ابتلای خود به بیماری آگاهند. بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت ۲۹۰ میلیون نفر در جهان با عفونت‌های ویروسی زندگی می‌کنند و از بیماری خود نا آگاهند.

وی توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۰ را چنین برشمرد: خدمات پیشگیری و درمان هپاتیت‌های ویروسی از قبیل ایمنی نوزادان و خدمات برای کاهش میزان ابتلاء به هپاتیت‌های ویروسی و کنترل و درمان هپاتیت‌های مزمن B حتی در طول پاندمی کووید ۱۹ ضرورت دارد. همه افراد جامعه باید به خدمات پیشگیری، آزمایش و درمان هپاتیت دسترسی داشته باشند. ازجمله افراد تزریق کننده مواد مخدر، زندانیان، مهاجرین و افرادی که در معرض بیشترین مواجهه هستند.

وی ادامه داد: آزمایش به موقع و درمان هپاتیت‌های ویروسی می‌تواند از بروز سرطان کبد و سایر بیماری‌های کبدی جلوگیری کند. همه نوزادان متولد شده بایستی علیه هپاتیت ب واکسن دریافت کنند. همه زنان باردار باید به صورت روتین آزمایش هپاتیت انجام دهند و در صورت ابتلاء، نیاز به مراقبت و درمان خواهند داشت.

رئیس اداره مراقبت از بیماری هپاتیت گفت: برای داشتن آینده‌ای بدون هپاتیت، باید از انتقال هپاتیت از مادر به نوزاد جلوگیری کنیم. برنامه‌ریزی جهت حذف هپاتیت‌های ویروسی B , C در ایران جزو تعهدات و وظایف مهم وزارت بهداشت تا سال ۱۴۱۰ است که واکسیناسیون هپاتیت B ، آموزش، پیشگیری و بهره‌گیری از داروهای مؤثر نقش بسزایی در کاهش شیوع هپاتیت‌های ویروسی در کشور دارد.

رمضانی افزود: ایران نیز همانند بیش از ۱۲۰ کشور جهان متعهد به حذف هپاتیت‌های ویروسی تا سال ۱۴۱۰ (۲۰۳۰ میلادی) است. اهداف حذف عبارتند از کاهش ۹۰ درصدی موارد جدید ابتلاء به هپاتیت B,C و همچنین دسترسی همگانی به درمان‌های کلیدی برای هپاتیت‌های مزمن تا ۸۰ درصد که این امر می‌تواند باعث کاهش ۶۵ درصدی مرگ‌های مرتبط با هپاتیت شود.

وی ادامه داد: در این راستا تفاهم نامه همکاری مابین سازمان انتقال خون ایران و مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی جهت واکسیناسیون هپاتیت B در گروه اهدا کنندگان مستمر خون منعقد شد و این برنامه در کل کشور تداوم و استمرار دارد.

وی بیان داشت: همچنین تفاهم نامه همکاری با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در خصوص واکسیناسیون اقشار زحمتکش شامل کارکنان آتش نشانی، پاکبانان، کارکنان و کارگران حوزه مدیریت پسماند و آرامستان‌ها به منظور ارتقای سلامت این اقشار منعقد شده که به زودی اجرایی می‌شود.

رئیس اداره مراقبت از بیماری هپاتیت گفت: دور سوم برنامه دیده‌وری در زندان‌های کشور در ۵ استان کشور انجام شد. این برنامه با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه‌های استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، سمنان، مرکزی، کردستان و سازمان زندان استان‌های مذکور به منظور بیماریابی و درمان مبتلایان به هپاتیت‌های ویروسی انجام شد.

رمضانی افزود: همچنین دور اول دیده‌وری در زندان زنان در استان تهران با همکاری مشاور محترم امور زنان و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت پایلوت آغاز شده است که انشاالله در آینده‌ای نزدیک در کل کشور اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: با آموزش کلیه کارکنان بهداشتی در زمینه هپاتیت و انتقال آبشاری آموزش‌ها به محیطی ترین سطوح، به بخش عمده‌ای از عامه مردم اطلاع رسانی در زمینه این بیماری صورت پذیرفته و آموزش‌ها تداوم دارد.

رئیس اداره مراقبت از بیماری هپاتیت افزود: به منظور شناسایی و درمان به موقع مبتلایان، برنامه ادغام هپاتیت در نظام سلامت کشور در ۵ دانشگاه علوم پزشکی به صورت پایلوت آغاز شده است که پس از آن در کل کشور اجرایی خواهد شد.

وی در پایان گفت: در دوسوم دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور واحدهای مشاوره هپاتیت راه اندازی شده است و دیده‌وری هپاتیت‌های ویروسی برای زنان آسیب پذیر و کودکان کار و خیابان نیز از اقدامات سال گذشته و سال جاری است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *