رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با اشاره به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به بافندگان و طراحان فرش دستباف ایران از سوی ترکیه گفت: این کشور برای اشتغال‌زایی با جذب تسهیلات ارزان قیمت بافندگان و طراحان ما را جذب کرده است.
بافندگان و طراحان فرش ایرانی در ترکیه اشتغال‌زایی می‌کنند

احمد کریمی اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه در راستای توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد اشتغال باید به صنعت فرش توجه شود، گفت: ارزش افزوده فرش 80 درصد است و تقریبا 2 میلیون نفر در این صنعت مشغول به کار هستند.

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف افزود: در دهه 70 ارزش صادرات فرش یک میلیارد و 740 میلیون دلار بود اما اکنون میزان صادرات فرش به 300 تا 400 میلیون دلار کاهش یافته است که یکی از دلایل آن اهمیت ندادن به موضوع اشتغال‌زایی در این حوزه است.

وی با بیان اینکه به مساله اشتغال‌زایی حوزه فرش کشورهای دیگر از جمله ترکیه به خوبی پی برده‌اند، گفت: به دلیل قابلیت اشتغال زایی بالا در این حوزه کشور ترکیه سرمایه‌گذاری در این زمینه را آغاز کرده و با دادن تسهیلات بانکی ارزان قیمت و با نرخ‌های 3 تا 4 درصد در حال جذب بافندگان و طراحان فرش از کشورهای دیگر است.

کریمی اصفهانی با بیان اینکه ترکیه به طراحان و بافندگان فرش دستباف به هر مقدار که بخواهند تسهیلات پرداخت می‌کند گفت: اکنون برخی طراحان و بافندگان ما به ترکیه مهاجرت کرده‌اند و با اخذ تسهیلات در این کشور مشغول به کار هستند.

وی افزود: این در حالی است که علیرغم قابلیت اشتغال‌زایی در این صنعت مسئولان ما به آن توجهی نمی‌کنند.

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف اظهار داشت: نمی‌توان به بافندگان و طراحانی که برای اخذ تسهیلات و اشتغال به کشور ترکیه رفته‌اند ایراد گرفت اما می‌توان با حمایت از این صنعت مانع این مساله شد.

وی گفت: یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای این کار این است که حداقل زندگی یک بافنده را باید تامین کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *