عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به وضع قوانینی خلق ‌الساعه‌ای که قدرت تصمیم‌گیری از صادرکنندگان را می‌گیرد، گفت: توسعه صادرات نیازمند برنامه‌ریزی و استراتژی مشخص است.

عباس آرگون عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت‌ وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی اقتصاد چگونه می‌توان به توسعه صادرات غیرنفتی پرداخت، گفت: از نکات قابل توجه در توسعه صادرات غیرنفتی این است که که قواعد و قوانین داخلی‌ پیش‌بینی پذیر باشد و از تصمیمات خلق‌الساعه خودداری شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: وضع خلق الساعه قواعد و قوانین منجر به بروز نوسان در فرآیند تولید و تجارت می‌شود و قدرت برنامه‌ریزی را از فعالین اقتصادی می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط سخت اقتصادی قرار گرفته‌ایم بیان داشت: نوسان نرخ ارز، وضع تحریم‌های یکجانبه آمریکا، مشکلات ناشی از برگشت ارز حاصل از صادرات و تعیین بازه زمانی برای پیمان‌سپاری ارزی و بازگشت آن با نرخ نیمایی مشکلات متعددی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده است.

آرگون گفت: بی‌ثباتی در قوانین و مقررات، هزینه‌های نقل و انتقال پول، افزایش هزینه‌های حمل و نقل از جمله مشکلاتی است که بر اثر تحریم‌ها ایجاد شده است بنابراین توسعه صادرات غیرنفتی با اقدامات جزئی امکان‌پذیر نیست و نیازمند برآیندی از اقدامات مختلف است.

وی اظهار داشت: برای توسعه صادرات غیرنفتی علاوه بر بازاریابی باید بهای تمام شده کالا را کنترل و کیفیت تولید را افزایش داد و کالا را باید با بسته‌بندی مناسب عرضه کرد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه نباید در بازارهای بیرونی با خودمان رقابت کنیم، اظهار داشت: باید حمایت از صادرات و پرداخت مشوق‌‌های صادراتی سرلوحه کار قرار گیرد.

آرگون با تاکید بر اینکه با صادرات اشتغال هم رونق می‌یابد، گفت: این در حالی است که به مباحث حمایت از صادرات فقط در گفتمان پرداخته می‌شود و در عمل حمایت خاصی از آن صورت نمی‌گیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه برخی از مشکلات داخلی است، گفت: باید یک وحدت عمل و انسجام درونی برای عبور از شرایط فعلی اقتصاد داشت و تحقق این مساله نیازمند انسجام داخلی با ثبات در قوانین و مقررات است.

وی همچنین در رابطه با اثرات پیمان‌های پولی دو جانبه و صادرات به کشورهای همسایه در توسعه صادرات غیرنفتی گفت: این مسائل در توسعه صادرات غیرنفتی مؤثر است اما برای توسعه صادرات در ابتدا باید بازار داخلی خودمان را با تولید با کیفیت کالا تسخیر کرد و باید اعتماد بازار داخلی را بدست آورد.

آرگون بیان داشت: وقتی تولیدی داخلی کیفیت داشته باشد امکان صادرات آن و عرضه آن در بازارهای جهانی فراهم می‌شود.

به گفته این فعال اقتصادی، برای توسعه صادرات غیرنفتی باید یک استراتژی مشخص داشت زیرا نفوذ در بازارهای صادراتی فرایندی زمان‌بر است.

وی با بیان اینکه بدست آوردن بازارهای جهانی کاری سخت است، گفت: متاسفانه بعضا دیده می‌شود با صدور یک بخشنامه صادرکنندگان بازارهای خود را از دست می‌دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *