معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اولویت‌های تزریق واکسن کرونا و روند واکسیناسیون کرونا در ایران توضیح داد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا؛ اواسط بهمن ماه سال جاری بود که نخستین محموله واکسن کرونا از کشور روسیه وارد ایران شد.

پس از واردات محموله‌های واکسن روسی که شامل 320 هزار دوز بود، 250 هزار دوز واکسن از چین وارد کشور شد و مجموع واکسن‌های کرونای واردشده به کشور، به 570 هزار دوز رسید.

چه‌کسانی در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار دارند؟

طبق سند ملی واکسیناسیون علیه کووید19، کارکنان خط مقدم ارائه خدمت به بیماران مبتلا به کرونا، که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار دارند؛ پرسنل بیمارستان‌های پذیرنده بیماران کرونا، نیروهای عملیاتی اورژانس کشور و کارکنان تغسیل و شست‌وشوی اجساد متوفیان از دیگر افراد در اولویت یک دریافت واکسن کرونا هستند.

فاز یک تزریق واکسن کرونا، شامل دو مرحله است؛ گروه‌های در “اولویت یک” تزریق واکسن کرونا در تصویر زیر آمده است.

در مرحله دوم فاز یک، واکسن کرونا به افراد با ریسک بالای بستری و مرگ به‌علت کووید19 تزریق می‌‍‌شود؛ گروه‌بندی این افراد در تصویر زیر آمده است.

پیش از اتمام واکسیناسیون تمام اعضای کادر درمان، واکسن کرونا به برخی از سالمندان نیز تزریق شد؛ در همین راستا به‌سراغ دکتر قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت رفتیم تا درباره روند واکسیناسیون کرونا در ایران از او سؤال کنیم.

دکتر قاسم جان‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا؛ در پاسخ به این سؤال که واکسن کرونا تاکنون به چه‌کسانی تزریق شده است؛ اظهار داشت: فعلاً واکسن کرونا به آن دسته از اعضای کادر درمان تزریق می‌شود که به‌صورت مستقیم در تماس با بیماران کووید19 هستند که تاکنون به بخشی از شاغلین آی‌سی‌یو، بخش‌های عادی کووید19، نیروهای عملیاتی اورژانس تزریق شده است و سپس به سایر اعضای کادر درمان و افراد سالمند تزریق خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا پیش از اتمام واکسیناسیون کادر درمان، واکسن کرونا به برخی دیگر از گروه‌ها مانند بخشی از سالمندان و تطهیرگران تزریق شد، گفت: تعداد واکسن‌های کرونای تزریق‌شده به این گروه‌ها بسیار کم بود؛ از طرف دیگر، این افراد نیز به‌دلیل مواجهه با بیماری کرونا و در معرض خطر بودن، در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار دارند و جمعیت زیادی نیز ندارند.

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر میزان واکسن کرونای تزریق‌شده به کادر درمان تصریح کرد: شمار کادر درمانی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند به حدود 100 هزار نفر در روزهای آتی خواهد رسید؛ حدود 500 هزار نفر کادر بهداشت و درمان در بخش دولتی داریم که البته با احتساب کادر درمان بخش خصوصی، این رقم بالاتر است.

واکنش وزارت بهداشت به درخواست افزایش سهمیه واکسن در شهرهای قرمز

جان‌بابایی در واکنش به درخواست برخی افراد مبنی بر تسریع واکسیناسیون کرونا و افزایش سهمیه واکسن در شهرهای در وضعیت قرمز نیز گفت: از نظر علمی ضرورتی ندارد که به شهرهای در وضعیت قرمز، واکسن کرونای بیشتری تخصیص یابد؛ اتفاقاً واکسن کرونا باید بیشتر به افراد مناطقی تزریق شود که پیک بیماری را گذرانده‌اند و یا در وضعیت بهتری به‌سر می‌برند؛ البته ما باید همه افراد جامعه را علیه کرونا واکسینه کنیم اما درباره این که درخواست می‌شود افراد شهرهای قرمز زودتر واکسینه شوند، باید توجه داشت که دو تا چهار هفته طول می‌کشد که واکسن کرونا اثرات خود را نشان دهد و ترجیحاً باید ضمن تزریق واکسن کرونا به افراد در اولویت در شهرهای قرمز، شهرهای مجاور استان‌های قرمز و مناطقی را که آلودگی کمتری با کرونا دارند علیه کرونا واکسینه کنیم تا کمتر آلوده شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *