عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی دولت را فربه‌تر می‌کند، گفت: با تشکیل وزارت بازرگانی به مدت یک سال و حتی بیشتر هیچ وزارت‌خانه ای پاسخگو نخواهد بود.

شهباز حسن‌پور بیگلری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که آیا ادعای رئیس جمهور مبنی بر اینکه با تشکیل وزارت بازرگانی ظرف یک هفته معیشت مردم بهبود می‌یابد،‌منطقی است یا خیر، گفت: مسائل اقتصادی آن قدر پیچیده است که با تشکیل یک وزارت‌خانه نه طی یک هفته، نه یک سال بلکه سال‌ها هم که طول بکشد در معیشت مردم تغییری حاصل نخواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقتصاد دولتی کشور بیان داشت: با توجه به صراحت قانون اساسی و اصل مترقی 44 قانون اساسی، دولت به جای بحث‌های بیهوده در جامعه باید واگذاری به بخش خصوصی را به معنای واقعی انجام دهد.

وی افزود: دولت بجای بیان این مسائل برون سپاری را به درستی انجام دهد.

* چرا علیرغم اختیارات کامل دولت تنظیم بازار ناموفق است

حسن‌پور بیلگری بیان با اشاره به وضعیتی که در تنظیم بازار شکر اخیرا پیش آمده گفت: مگر تنظیم بازار شکر در اختیار دولت نبود پس چرا در مورد شکر بهم‌ریختگی را در بازار شاهد بودیم؟

وی بیان داشت: مگر صفر تا صد 24 قلم کالاهای اساسی در اختیار دولت نیست و مگر 14 میلیارد دلار ارزی که دولت برای تنظیم بازار کالاهای اساسی درخواست کرده در اختیار وی نیست؟ پس چرا اکنون این اتفاقات در تنظیم بازار می‌افتد؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اتفاقا اختیاراتی که این دولت دارد در هیچکدام از دولت‌ها و به طور کلی در طول تاریخ 40 ساله بعد از انقلاب در اختیار هیچکدام از دولت‌ها نبوده است.

* دولت به خرد جمعی درباره تشکیل نشدن وزارت بازرگانی تمکین کند

وی بیان داشت: آقای روحانی در نطق انتخاباتی خود اعلام کردند که یک حقوق‌دان هستند و فردی قانون‌مدار هستند پس چگونه است که علیرغم اینکه چند بار طرح تشکیل وزارت بازرگانی به مجلس ارائه می شود و مجلس آن را رد می‌کند دوباره این طرح به مجلس داده می‌شود.

حسن پور بیگلری بیان داشت: خرد جمعی برای تشکیل وزارت بازرگانی به جمع‌بندی نرسیده است بنابراین دولت هم باید از آن تمکین کند.

وی اظهار داشت: مشکلات معیشتی مردم یک شبه ایجاد نشده است که یک شبه و با تشکیل یک وزارت بازرگانی حل شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا وزیر صنعت با تشکیل وزارت بازرگانی موافق است و آیا رحمانی نمی‌تواند بخش بازرگانی وزارت صنعت را اداره کند، گفت: این موضوع را باید از خود وزیر سوال کرد.

وی گفت: به اعتقاد من باید بخش‌هایی که از وزارت صنعت، معدن و وزارت بازرگانی سابق جدا شده است و مسئولیت آن به سایر وزارتخانه‌ها از جمله وزارت جهاد کشاورزی محول شده مجددا باید به خود وزارت صنعت، معدن و تجارت برگردد و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم برون‌سپاری‌ها را انجام دهد زیرا اصناف توان آن را دارند که در بخش توزیع پاسخگو باشند و اگر مسئولیتی به آنها سپرده شود از عهده آن بر‌می‌آیند.

* بهتر بود دولت کوچک‌سازی را دنبال می‌کرد نه فربه شدن را

حسن‌پور بیگلری بیان داشت: در بخش بازرگانی اتاق بازرگانی و در بخش تعاون اتاق تعاون باید دخیل باشند. من نمی‌دانم چه دلیلی دارد که همه به جای واگذاری به بخش خصوصی به دنبال بزرگ شدن مجموعه دولت هستند.

وی اظهار داشت: بنظرم بهتر بود که رئیس جمهور می‌گفت برخی از این مشکلات به دلیل فربه بودن دولت است و دولت باید به دنبال کوچک سازی باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزارت بازرگانی هم اگر تشکیل شود دوباره دولت فربه‌تر می‌شود ضمن اینکه با تشکیل وزارت بازرگانی به مدت یک سال و حتی بیشتر هیچ وزارت‌خانه ای پاسخگو نخواهد بود یعنی تا مدتی نه وزارت بازرگانی و نه وزارت صنعت به بهانه تفکیک پاسخگو هستند و از آن طرف هم وزارت بازرگانی هم به بهانه اینکه امورات تازه به آن واگذار شده در مقابل مسائل پیش‌آمده پاسخگو نخواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *