رئیس مرکز ملی فرش دستباف گفت: برنامه ما برای توسعه صادرات فرش دستباف بدون توجه به تحریم، تهاتر است.
توسعه صادرات فرش با تهاتر کالا/ امسال 800 هزار قالیباف بیمه می‌شوند

فرشته دست پاک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه تحریم تاثیر بسیار زیادی بر صادرات فرش دستباف در سال 97 داشت، گفت: اما در سال 98 بدون توجه به تحریم به دنبال توسعه بازار‌های داخلی و خارجی هستیم.

رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران با بیان اینکه سال 98،‌ سال فرش دستباف ایرانی خواهد بود، افزود: امسال بحث تهاتر را برای توسه صادرات فرش دستباف در دستور کار داریم.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای زیادی خواستار فرش دستباف ایرانی هستند، بیان داشت: بنابراین هر کشوری که به ایران واردات دارد ما به راحتی می‌توانیم به آن کشور صادرات داشته باشیم.

رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران با بیان اینکه در 6 ماهه ابتدای سال 97 وضعیت صادرات فرش دستباف فوق‌العاده خوب بود، اظهار داشت: در دور جدید تحریم‌ها، فرش دومین کالای تحریمی بعد از نفت بود و این موضوع حتی بر تولید هم تاثیر گذاشت.

وی با بیان اینکه 80 درصد تولیدات فرش دستباف کشور صادر می‌شد، اظهار داشت: برنامه ما برای توسعه صادرات فرش دستباف بدون توجه به تحریم‌ها، تهاتر است.

* 800 هزار قالیباف در سال 98 بیمه می‌شوند

دست‌پاک با تاکید بر اینکه در سال جاری حدود 800 هزار قالیباف را بیمه خواهیم کرد، گفت: بودجه آن تامین شده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس سازمان ملی فرش دستباف اظهار داشت: تا زمانی که بافندگان فرش دستباف از امنیت شغلی برخوردار نباشند، نمی‌توانیم در بحث تولید و صادرات حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی اظهار داشت: تاکنون 29 منطقه در زمینه فرش دست‌باف ثبت جهانی شده و در کنار این مناطق 53 منطقه هم به ثبت ملی رسیده و در تلاش هستیم تا به عنوان اولویت دوم در سال آینده این 53 منطقه را هم ثبت جهانی کنیم.

دست‌پاک با تاکید بر اینکه ما به دنبال توسعه تجارت فرش دستباف در سال آینده هستیم، بیان داشت: طرح ملی کارآفرینی و توسعه تجارت فرش دستباف در سال آینده در دستور کار ما قرار دارد و در تلاش هستیم تا در سبد خانوار هر ایرانی حداقل یک مترمربع فرش دستباف داشته باشیم.

* پرداخت وام برای خرید فرش دستباف

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلات اقتصادی برنامه شما برای موفقیت در این طرح چیست، گفت: بسیاری از بانک ها در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند تا با پرداخت وام‌های ارزان قیمت و طولانی مدت به خانوارها شرایطی را فراهم کنند تا هر خانوار ایرانی با هر سطح درآمدی قادر به خرید فرش دستباف ایرانی باشد.

رئیس سازمان ملی فرش دستباف با بیان اینکه در حال حاضر فقط 20 درصد از فرش دستباف ایران صرف بازار داخلی می‌شود، گفت: ما می‌خواهیم شرایطی را فراهم آوریم تا این میزان به 50 درصد افزایش یابد.

وی با بیان اینکه تحریم باعث شده که متوجه بسیاری از ضعف‌هایمان در حوزه تولید و صادرات باشیم، گفت: تا زمانی که نفت به عنوان اولویت اول صادرات مورد توجه است به بسیاری از مزیت‌های صادراتی کشورمان بی‌توجه بوده‌ایم، بنابراین اکنون فرصت بسیاری خوبی است تا برای توسعه صادرات فرش بخش خصوصی و دولتی دست به دست هم دهند تا تجارت این کالای تولید داخل توسعه یابد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *