وضعیت بازار کار ایران در زمستان سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که از ۶۱.۹ میلیون نفر جمعیت بیش از ۱۵ سال کشور ۲۳.۴ میلیون نفر شاغل هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، معاونت بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به وضعیت بازار کار ایران در زمستان سال ۹۸ براساس آخرین آمار منتشر شده مرکز آمار ایران پرداخته و نوشته است: جمعیت ۱۵ سال به بالای کشور ۶۱.۹ میلیون نفر است که جمعیت فعال از بین این جمعیت، ۲۶.۲ میلیون نفر (مشارکت اقتصادی ۴۲.۲ درصد) و جمعیت شاغل نیز ۲۳.۴ میلیون نفر با نسبت اشتغال ۳۷.۸ درصد هستند.

بر این اساس از ۶۱.۹ میلیون نفر جمعیت بالای ۱۵ سال کشور، ۳۰.۹۶ میلیون نفر مرد و ۳۰.۹۶ میلیون نفر نیز زن هستند اما جمعیت فعال ۱۵ سال به بالای مردان ۲۱.۵ (معادل ۶۹.۴ درصد) و جمعیت فعال زنان ۴.۷ میلیون نفر (معادل ۱۵.۳ درصد) است.

با این حال جمعیت شاغل ۱۵ سال به بالای کشور برای مردان ۱۹.۵ میلیون نفر (معادل ۶۳ درصد) و جمعیت شاغل زنان ۳.۹ میلیون نفر (معادل ۱۲.۷ درصد) است. براساس این گزارش تعداد افراد بیکار ۱۵ سال به بالا ۲.۸ میلیون نفر و نرخ بیکاری در زمستان نیز ۱۰.۶ درصد بوده است. اما در مدت زمان مورد گزارش نرخ بیکاری برای فارغ التحصیلان آموزش عالی کشور ۱۵.۶ درصد بوده؛ اما از جمعیت بیکار ۲.۸ میلیون نفری ۱۵ سال به بالای کشور، ۱.۹۸ میلیون نفر مرد و ۸۱۳ هزار نفر زن بوده‌اند. نرخ بیکاری برای مردان ۹.۲ و برای زنان ۱۷.۲ درصد در زمستان ۹۸ بوده ولی این رقم برای مردان فارغ التحصیل از مراکز آموزش عالی برابر ۱۱.۲ و برای زنان ۲۴.۷ درصد بوده است.

آمارهای استخراج شده از گزارش وضعیت اشتغال کشور در زمستان ۹۸ در استان تهران همچنین نشان می‌دهند که نرخ مشارکت اقتصادی در کشور ۴۱.۷ و نسبت اشتغال ۳۸ درصد بوده است.

همچنین نرخ بیکاری در پایتخت نیز ۸.۸ درصد بوده است. براساس این گزارش ۵۲.۷ درصد شاغلین در بخش خدمات، ۳۱.۷ درصد در بخش صنعت و ۱۵.۶ درصد نیز در بخش کشاورزی فعال بوده‌اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *