کاشان- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از افزایش ۱۵ درصدی صادرات کالاهای تولیدی در بخش صنایع کوچک به کشورهای خارجی در سال‌جاری خبر داد.

محسن صالحی‌نیا روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از چند واحد تولیدی کاشان در جمع خبرنگاران گفت: افزون‌ بر یک میلیارد دلار کالا در پنج ماه گذشته از ایران به سایر کشورها صادر شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۲ میلیارد دلار بود.

وی افزود: امروز تولید ما در بازار داخلی و خارجی از اقبال خوبی برخوردار است و بعید به نظر می‌رسد که دیگر مشکل فروش داشته باشیم، بلکه بیشتر مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه و نقدینگی برای گردش کار است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تاکید کرد: تلاش مضاعف همه کسانی که در بخش‌های سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری حضور دارند، در سال رونق تولید می‌تواند عامل افزایش اعتماد، مشارکت و انگیزه واحدهای تولیدی، صاحبان صنعت و فعالان اقتصادی شود.

وی در ادامه اظهارداشت: بیش از ۴۴ هزار واحد دارای پروانه بهره‌برداری در حال استقرار در ۸۴۰ شهرک‌ و ناحیه‌ صنعتی کشور هستند و در این میان ۲۱ درصد آنها به علت‌های گوناگون راکد شدند.

صالحی‌نیا بحث سرمایه در گردش، نبود فناوری مورد نیاز، تامین مواد اولیه، بازار فروش و اختلاف بهره‌برداران را از جمله علت‌های این میزان رکود برشمرد و عنوان کرد: به‌روز رسانی شرایط واحدهای راکد و فعال کردن آنها جزو اولویت‌های وزارتخانه است.

وی اضافه کرد: برنامه وزارتخانه امسال بازگرداندن دوباره یک هزار و ۴۰۰ واحد راکد به چرخه تولید است و بر اساس جمع‌آوری داده‌های گوناگون از آمار ثبت شده در سامانه‌ها توسط استان‌ها، نزدیک به ۶۴۰ واحد به چرخه تولید بازگشتند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه ابراز امیدواری کرد: بر اساس برنامه‌ریزی تلاش داریم شرایط را برای فعال‌سازی سایر واحدها نیز فراهم کنیم که البته ممکن است به دلیل‌های گوناگون، هم‌چنان برخی از آنها با مشکلاتی روبه‌رو شوند که نسبت به رسیدگی در کارگروه رفع موانع تولید اقدام خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم کمک از منابع داخلی بانک‌ها یادآور شد: پرداخت تسهیلات و اعتبارات رونق تولید و نوسازی صنایع و سرمایه در گردش، جهت تکمیل طرح و خرید ماشین‌آلات نیز پرداخت می‌شود تا بتوانیم ۴۰ درصد از کل تسهیلات این بخش‌ها را پرداخت کنیم.

صالحی‌نیا افزود: گرچه تسهیلات پرداختی به محدوده ۳۰ درصد رسیده اما تاکید رییس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت رسیدن ضریب این پرداخت‌ها به ۴۰ درصد است تا بتوانیم هدف‌های تولید، پیشرفت، نوسازی و بهسازی صنایع را محقق کنیم.

وی تصریح کرد: با تعامل و پشتیبانی بانک‌های استان اصفهان همگام با تلاش سایر استان‌ها در مورد پرداخت تسهیلات برای رونق تولید واحدهای صنعتی، می‌توان مشکلاتی مانند تصفیه بدهی‌های پیشین، کافی نبودن سرمایه و نداشتن توانایی تامین نقدینگی بر اساس نیاز خط تولید را پوشش داد تا شاهد شور و نشاط اقتصادی در کشور باشیم.

بررسی مسائل و مشکلات شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی و بازدید چند واحد تولیدی از جمله برنامه‌های سفر یکروزه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به کاشان بود.

شهرستان کاشان با برخورداری از ۲ شهرک و چهار ناحیه صنعتی به مساحت یک هزار و ۵۰۰ هکتار با افزون‌بر یک هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی فعال در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *