با هدف حذف واسطه ها و نظارت بیشتر بر عرضه مستقیم مواد اولیه با قیمت متعادل تنظیم بازار، تحویل سهمیه نخ پنبه ۱.۳۰ وارداتی تولیدکنندگان پارچه و تریکو با ۳۰ درصد کمتر از قیمت بازار توسط کارگروه تامین مواد اولیه پوشاک از امروز آغاز شد.

 

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: از این پس این نخ پنبه وارداتی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف تهران و اتحادیه پوشاک با نظارت مستقیم سازمان تعزیرات حکومتی، توسط کارگروه تامین مواد اولیه پوشاک به قیمت مصوب حمایتی به تولیدکنندگان عرضه می شود.

در این مرحله با حضور نمایندگانی از اتحادیه های کشبافان، پوشاک، خیاطان، پیراهن دوزان، معتمدین بازار تهران و نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای هر تولید کننده پارچه و تریکو یک تن نخ پنبه با قیمت حمایتی تحویل می شود که در کاهش قیمت مواد اولیه در بازار و قیمت پوشاک بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

«محمدعلی اسفنانی» مدیر کل تعزیرات استان تهران در حاشیه توزیع مواد اولیه مورد نیاز تولید پارچه و پوشاک به تولیدکنندگان در گفتگو با خبرنگار بازار تاکید کرد: امروز با حضور در کارگروه تامین مواد اولیه پوشاک تهران از همان ابتدا ما به دنبال نظارت بر توزیع عادلانه نخ پنبه به تولیدکنندگان هستیم تا مجبور نشویم در آینده به علت گرانفروشی به دنبال مجازات متخلفین باشیم.

 

نتیجه عدم توزیع صحیح نخ در بین تولیدکنندگان گرانفروشی است
وی تصریح کرد: در تولید پوشاک نخ نقش اول را دارد و اگر نخ و مواد اولیه به درستی در بین تولیدکنندگان توزیع نشود، نتیجه قطعی آن گرانفروشی است.

مدیر کل تعزیرات استان تهران بر مبارزه با هرگونه گرانفروشی و کم فروشی به مردم تاکید کرد و اظهار داشت: با این کار که امروز شاهد آن هستیم راهکار مبارزه با گرانفروشی را در حوزه تولید پوشاک تسهیل کردیم تا مجبور نشویم با متخلفان برخوررد کنیم، زیرا معتقدیم که این روش و راهکار، تاثیر منطقی برای تولید پوشاک با قیمت مناسب در بازار خواهد داشت.

کارگروه تامین مواد اولیه پوشاک با فراخوان عمومی برای توزیع نخ پنبه مورد نیاز تولیدکنندگان، اعضای اتحادیه های همگن پوشاک با حضور در این کارگروه و با ارائه مدارک مورد نیاز کسب و کار و تولیدی خود، صحت مستندات آن توسط نمایندگان اتحادیه های همگن مورد بررسی و سپس حواله یک تن نخ پنبه برای متقاضیان صادر می شود

یک تولید کننده پارچه که بیش از ۳۵ سال سابقه کار تولیدی دارد به خبرنگار بازار گفت: بدون شک این روش توزیع مواد اولیه بر متعادل شدن قیمت پوشاک برای مصرف کنندگان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

«جعفر قلی» بیان کرد: در کارگاه تولیدی ما بیش از ۲۰ نفر کار می کنند که اگر مواد اولیه را به موقع  نتوانیم تامین کنیم این کارگران بیکار شده و زندگی و معیشت آنها مشکلات زیادی پیدا می کند.

تولید کننده دیگری گفت: در کارگاه پارچه بافی ما ۶ دستگاه تولید پارچه فعال است و هر کدام از این دستگاه ها ۲ نفر کارگر دارد که هزینه های زندگی آنها از این راه تامین می شود.

«حمید آرامین» افزود: این اقدام کارگروه تامین مواد اولیه پوشاک و سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران جای تقدیر و تشکر دارد و با امضای طوماری که امروز در حال آماده سازی هستیم از اقدامات وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید کنندگان اعضای اتحادیه های همگن پوشاک بسیار قدردان هستیم.

با فراخوان عمومی توزیع نخ مورد نیاز اتحادیه های همگن پوشاک آغاز شد
گزارش خبرنگار بازار حاکی از این است که کارگروه تامین مواد اولیه پوشاک با فراخوان عمومی برای توزیع نخ پنبه مورد نیاز تولیدکنندگان، اعضای اتحادیه های همگن پوشاک با حضور در این کارگروه و با ارائه مدارک مورد نیاز کسب و کار و تولیدی خود، صحت مستندات آن توسط نمایندگان اتحادیه های همگن مورد بررسی و سپس حواله یک تن نخ پنبه برای متقاضیان صادر می شود.

همزمان با دریافت حواله سهمیه تولیدکنندگان با امضای طوماری از اقدامات علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تداوم این روش تامین مواد اولیه تولیدکنندگان پارچه را خواستار شدند تا همچنان تولیدکنندگان بتوانند مواد اولیه مورد نیاز کارگاه های تولیدی خود را با قیمت مصوب و تنظیم بازار دریافت کنند.

هدف کارگروه تامین مواد اولیه پوشاک از توزیع مستقیم مواد اولیه و حذف واسطه ها و دلال ها در بازار، کاهش قیمت مواد اولیه تا ۳۰ درصد بازار و متعادل کردن قیمت پوشاک برای مردم و مصرف کنندگان است

«مصطفی پروانه» نماینده اتحادیه پوشاک تهران به خبرنگار بازار گفت: هدف ما از صدور حواله برای تولیدکنندگان پارچه، تنظیم بازار نخ آنها است و با کمتر از ۳۰ درصد قیمت بازار این مواد اولیه در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: این اقدام به کاهش قیمت مواد اولیه در بازار کمک خواهد کرد تا تولیدکنندگان با تامین نخ و پارچه مورد نیاز، تولیدکنندگان پوشاک در نهایت به افزایش عرضه پوشاک در بازار و متعادل شدن قیمت ها منجر خواهد شد.

سال گذشته ۳۸ هزار تن نخ وارد کشور شد
دبیر کارگروه تامین مواد اولیه پوشاک و عضو هیات امنای بازار تهران در حاشیه این اقدام صنفی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بازار تاکید کرد: بر اساس آمار وزارت صنعت سال گذشته در مجموع ۳۸ هزار تن نخ وارد کشور شده است که ۲ هزار تن آن توسط این کارگروه به تولیدکنندگان توزیع شده و مابقی معلوم نیست به چه قیمتی در بازار فروخته شده است.

«محمد توکل» بیان کرد: هدف کارگروه تامین مواد اولیه پوشاک از توزیع مستقیم مواد اولیه و حذف واسطه ها و دلال ها در بازار، کاهش قیمت مواد اولیه تا ۳۰ درصد بازار و متعادل کردن قیمت پوشاک برای مردم و مصرف کنندگان است و توزیع نخ پنبه وارداتی تا تامین نیاز بازار در بین اعضای اتحادیه های همگن پوشاک در تهران ادامه خواهد داشت.

این مقام مسئول در کارگروه تامین مواد اولیه پوشاک یادآور شد: ما با این روش توزیع مواد اولیه به دنبال متعادل سازی قیمت ها برای کارخانجات ریسندگی و بافندگی پارچه هستیم و انتظار داریم برای تداوم این نحوه توزیع مواد اولیه تولید پارچه همه تولیدکنندگان با ما همکاری کنند تا با نظارت معتمدین بازار و مسئولان سازمان تعزیرات حکومتی تمام نیازهای تولیدکنندگان پارچه را تامین کنیم.

هم اکنون سرانه مصرف پارچه هر ایرانی ۲۸ تا ۳۱ مترمربع است و با این حساب سالانه به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمربع پارچه برای تولید پوشاک نیازمندیم و ۱۲ درصد اشتغال در کشور به صنعت نساجی وابسته است

صنعت نساجی و پوشاک یکی از بزرگترین، مهمترین و قدیمی‌ترین صنایع جهان است که به دلیل اشتغالزایی بالا و نقش صنعتی، اقتصادی و اجتماعی فوق‌العاده، بسیار مورد توجه اغلب کشورها و اقتصادهای بزرگ دنیا قرار دارد.

مزایای متنوع آن از جمله قدرت اشتغال‌زایی بالا، ارزآوری، تولید ثروت ملی، نیاز به سرمایه‌گذاری کمتر نسبت به سایر صنایع و ارزش افزوده بالا، موجب شده است که بسیاری از کشورها در جهان صنعتی شدن خود را صرفا از صنایع نساجی و پوشاک آغاز کنند و کشور های چین، ترکیه، ویتنام و هند از جمله کشورهای موفق در این صنعت هستند.

آمارها  حاکی از این است که هم اکنون سرانه مصرف پارچه هر ایرانی ۲۸ تا ۳۱ مترمربع است و با این حساب سالانه به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمربع پارچه برای تولید پوشاک نیازمندیم و ۱۲ درصد اشتغال در کشور به صنعت نساجی وابسته است.

بررسی ها نشان می دهد که نیمی از مجموع پارچه مورد نیاز کشور از سوی واحدهای نساجی داخلی تولید و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود.

با این حال برخی از کارشناسان صنعت پوشاک کشور معتقدند که مجموع مصرف کالاهای نساجی و پوشاک در کشور در مجموع  ۵۱۰ هزار تن است که ۳۵۰ هزار تن آن تولیدات داخلی است.

سال گذشته مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت از افزایش ۱۸ درصد صادرات و کاهش ۳۸ درصد واردات محصول نساجی، پوشاک، چرم و کفش، در ۱۰ ماهه سال ۹۷ خبر داد.

به گفته افسانه محرابی، آمار صادرات ۱۰ ماهه پارسال حوزه نساجی، پوشاک، چرم و کفش ۲۶۰ هزار تن به ارزش ۹۵۵ میلیون دلار بود.

وی واردات این حوزه را ۳۳۹ هزار تن به ارزش ۹۴۷ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن، از لحاظ وزن و ارزش در صادرات به ترتیب ۱۸.۷ درصد و ۶.۵ درصد رشد داشتیم و در بخش واردات به ترتیب ۳۸.۴ درصد و ۳۶ درصد کاهش را تجربه کرده ایم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *