تهران- ایرنا- وزیر امور اقتصادی و دارایی با هدف بهبود محیط کسب و کار و به منظور تسهیل در فرآیند ثبت‌نام مودیان در نظام مالیاتی و تخصیص کد اقتصادی، طی بخشنامه‌ای با اصلاح رویه دریافت کد اقتصادی دستور حذف مرحله بازدید حضوری مکان استقرار و دریافت مدارک فیزیکی از مؤدیان را به سازمان امور مالیاتی ابلاغ کرد.

به گزارش روز یکشنبه وزارت امور اقتصادی و دارایی، در بخشنامه وزیر اقتصاد آمده است، تمامی اطلاعات مورد نیاز سازمان امور مالیاتی برای تخصیص کد اقتصادی به اشخاص حقوقی به صورت الکترونیکی از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مراجع ذیصلاح صدور مجوز دریافت و بدون نیاز به حضور مودی در شعب سازمان امور مالیاتی، کد اقتصادی تخصیص داده شود.

همچنین بر اساس این بخشنامه برای اشخاص حقیقی با دریافت اطلاعات از مراجع صدور مجوز و یا پس از ثبت نام در سامانه امور مالیاتی بلافاصله ثبت نام انجام ‌پذیرد.

براساس مفاد این بخشنامه برای اشخاص حقوقی شناسه ملی به عنوان شماره اقتصادی و برای اشخاص موضوع ماده (۲) قانون و صاحبان مشاغل پس از ثبت نام، شماره اقتصادی با بهره گیری از شناسه یا شماره ملی آنها صادر خواهد شد.

تا زمانی که برای اشخاص موضوع ماده (۲) قانون و صاحبان مشاغل، کد اقتصادی جدید صادر نشده باشد، حسب مورد از شناسه ملی، شماره ملی، شناسه مشارکت مدنی و شماره اختصاصی اشخاص خارجی استفاده خواهد شد.

این دو اقدام می‌تواند زمان صرف شده برای شروع یک کسب و کار در کشور را که از جمله زیر شاخص‌های نماگر سهولت انجام کسب و کار (Doing Business)است، با ارتقاء قابل توجهی روبه رو سازد.

در این رابطه مطابق با برآوردهای بانک جهانی میانگین زمان مورد نیاز برای شروع یک کسب و کار در کشور حدود ۷۲.۵ روز تخمین زده می شود، که با انجام این اصلاحات بر اساس مطالعات، پیش بینی می شود این مقدار به ۱۵.۵ روز کاهش یافته و تا ۴۸ رتبه ارتقاء در این زیرشاخص صورت پذیرد.

در دستورالعملی که از سوی رئیس سازمان امور مالیاتی به منظور تسهیل انجام امور مالیاتی صادر شد، صدور گواهینامه ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده لغو و ثبت نام در سامانه به منزله گواهی ارزش افزوده است.

همچنین ثبت نام‌های قبلی به عنوان ثبت نام قطعی تلقی می‌شود. در این ثبت نام فقط کافی است مؤدی گزینه مشمولیت در نظام مالیات بر ارزش افزوده را در سامانه ثبت نام مالیاتی انتخاب کند.

همچنین در مواردی که اطلاعات بعدی از مراجع ذیربط تأسیس یا صدور مجوز فعالیت دریافت شود، ثبت نام به صورت خودکار انجام می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *