بورس در حالی امروز معاملات خود را به پایان رساند که ارزش کل معاملات نسبت به روز چهارشنبه رشد 24 درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران در آخرین روز کاری اردیبهشت ماه با کاهش مواجه شد تا بازگشت شاخص کل به نزدیک‌ترین حمایت جدی تر دنبال شود. در هفته گذشته شاخص کل در مجموع روند افزایشی داشت و بیش از 30 هزار واحد صعود کرد. شاخص در روز سه ‌شنبه وارد کانال 1.6 میلیونی شد؛ اما در روز چهارشنبه از این سطح پائین آمد.

شاخص کل هم وزن امروز نیز منفی بود. این شاخص در هفته گذشته نیز رشد کمی را تجربه کرد تا روند کاهش قیمت سهم‌های کوچک بازار نیز روند جدی‌تری به خود بگیرد.

جریان خروج پول حقیقی نیز پس برای سومین روز متوالی در روز شنبه ادامه داشت که این مساله می‌تواند زنگ خطری برای بورس باشد.

* تورم بورس را بالا می‌کشد

محمد فدایی، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند بورس در جریان معاملات این روزها گفت: افت شاخص و بازگشت به کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی سیگنال منفی به بازار سهام بوده است.

وی ادامه داد: انتظارات تورمی موجب تداوم رشد قیمت‌ها خواهد شد و خصوصا پیش از برگزاری مجامع روند شاخص صعودی خواهد بود. رشد قیمت ارز، متغیر دیگری است که به بخشی از بازار سیگنال صعودی می‌ دهد و می ‌تواند قیمت سهام نمادهای شاخص‌ ساز را بالا بکشد.

تحلیل‌گران تکنیکال معتقدند شاخص در یک اصلاح قیمتی میان دو بخش حمایتی و مقاومتی قرار گرفته است و این سطح را مقاومت شاخص معرفی می کنند. برخی‌ها نزول شاخص را نشانه تأیید این مقاومت می ‌دانند و معتقدند شاخص از این مرز عبور خواهد کرد. در مقابل برخی دیگر که نگاهی بدبینانه‌ تری دارند اعتقاد دارند که شاخص اصطلاحا پولبک کرده و در کوتاه مدت روند نزولی پیدا خواهد کرد.

* افت دسته جمعی شاخص های بورس

شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات امروز با کاهش 15 هزار و 286 واحدی به سطح یک میلیون و 579 هزار و 691 اوحدی رسید. بازدهی این شاخص منفی 0.96 درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با افت دو هزار و 443 واحدی به عدد 440 هزار و 180 واحدی بازگشت تا بازدهی منفی 0.55 درصد را به ثبت برساند. شاخص فرابورس نیز با کاهش 104 واحدی به سطح 21 هزار و 539 واحد رسید.

* رشد ارزش کل معاملات بازار سرمایه

ارزش کل معاملات بازار سرمایه با رشد 24 درصدی نسبت به روز چهارشنبه به میزان 9 هزار و800 میلیارد تومان افزایش یافت.

اما ارزش معاملات خرد بورس با کاهش 3 درصدی نسبت به روز چهارشنبه به عدد پنج هزار و 724 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بازار سرمایه حدود 58 درصد بود.

* رشد 35 درصدی خروج پول از بازار سهام

در جریان معاملات روز شنبه، 447 میلیارد تومان پول از بورس توسط سهامداران حقیقی خارج شد که رشد 35 درصدی را نشان می دهد. برای سومین روز پیاپی است که مالکیت حقوقی به حقیقی در بازار سرمایه منفی می شود.

گروه های محصولات شیمیایی و فلزات اساسی بیشترین میزان خروج پول و گروه های محصولات غذایی و صنایع وابسته نیز بیشترین ورود پول را شاهد بوده اند.

نمادهای بوعلی (پتروشیمی بوعلی سینا)، فوکا (فولاد کاویان) و فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را تجربه کردند و سهم های خبنیان (بنیان دیزل)، فسازانح (حق تقدم غلتک سازان سپاهان) و تماوند (تامین سرمایه دماوند) نیز بیشترین ورود پول را شاهد بوده اند.

* افزایش ارزش صف‌های خرید پایانی بازار

در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 60 درصد کاهش یافت و 44 میلیارد تومان شد. تعداد نمادهای حاضر در صف فروش به 29 سهم رسید.

در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 43 درصد رشد کرد و در رقم 407 میلیارد تومان ایستاد. تعداد 30 نماد نیز در صف خرید قرار گرفتند.

امروز نماد سآبیک (شرکت سیمان آبیک)، ددانا (شرکت داروسازی دانا) و آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نمادهای غدام (شرکت خوراک دام پارس)، وآذر (سرمایه‌گذاری ‌توسعه ‌آذربایجان‌) و غگل (گلوکوزان‌) بیشترین صف فروش را داشتند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *