معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: برای پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط استثنائاتی همچون نداشتن بدهی غیرجاری، نداشتن چک برگشتی و رعایت نسبت مالکانه در نظر گرفته شده است.

خبرگزاری میزان_ عمرانی معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی در گفتگو با بخش خبر ۲۱ شبکه اول سیما درباره ابلاغ دستورالعمل تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط در سال ۱۴۰۱ که امروز توسط بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شده است، گفت: بانک مرکزی با هدف تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط که تقریبا می‌توان گفت از ۵ سال گذشته این روند را در بانک تضمین و به شبکه بانکی ابلاغ کرده، به منظور بهبود وضعیت اشتغال و رشد اقتصادی کشور و همچنین به منظور هدایت بهینه منابع مالی موجود نسبت به ابلاغ این دستورالعمل اقدام کرده است.

وی ادامه داد: طبق تعریفی که ما در دستورالعمل تدوین و آن را ابلاغ کرده ایم، بنگاه‌های اقتصادی کوچک به بنگاه‌هایی اطلاق می‌شود که طی یک سال گذشته تعداد کارکنان آن‌ها کمتر از ۵۰ نفر و بنگاه‌های اقتصادی متوسط نیز واحد اقتصادی است که تعداد کارکنان آن طی یک سال گذشته بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر بوده است.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی اظهار داشت: در پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط استثنائاتی همچون نداشتن بدهی غیر جاری، نداشتن چک برگشتی و رعایت نسبت مالکانه در نظر گرفته شده است.

عمرانی تصریح کرد: بر اساس قانون موخری که در سال ۹۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده اعطای هرگونه تسهیلات بانکی و ایجاد تعهدات برای بنگاه‌هایی که دارای چک برگشتی باشند ممنوع است، ولی در تبصره ذیل همین ماده ۵ اصلاح قانون صدور چک اشاره شده که با شرایطی، آن هم به تصویب و تشخیص شورای تامین استان، می‌تواند این ممنوعیت و محرومیت از بنگاه‌ها برداشته شود.

عمرانی گفت: پرداخت تسهیلات به تمام بانک‌ها اعم از دولتی و خصوصی ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: برای دریافت این تسهیلات دو روش وجود دارد که یک روش مراجعه مسنقیم بنگاه‌های اقتصادی به بانک هاست و یک روش هم از طریق کارگروه‌های استانی ذیل ستاد تسهیل رفع موانع تولید است که برای هر دو روش پیش بینی شده چنانچه برای بانکی امکان پرداخت تسهیلات فراهم باشد باید ظرف مدت یک ماه پرداخت انجام شود، اما اگر به هر دلیلی طبق چارچوب تعیین شده امکان پرداخت تسهیلات نباشد باید به هیات خبرگان مربوط به استان نظر خود را اعلام کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *