حیدری، معاون فنی ریسندگی چیت ساز کرج نوشت: واردات نخ و پنبه پس از گرانی حاصل از بهم خوردن ثبات عرضه و تقاضا، سبب کاهش و حتی متوقف شدن فروش کارخانجات و کشاورزان می شود.

بازار؛ قاسم حیدری: از مهمترین دلایل نوسانات شدید قیمت، عدم هم سطح بودن عرضه و تقاضا می باشد که سبب بهم خوردن ثبات بازار و قیمت ها می شود. درصورتیکه قیمت ها تحت تاثیر عرضه و تقاضا باشد و به صورت دستوری تحمیل نشود.

در مورد بازار عرضه و تقاضای نخ:
– تقاضای پایین و عرضه بالای نخ، موجب کاهش قیمت نخ می شود و ورشکستگی کارخانجات ریسندگی که پشتوانه مالی بالایی ندارند و به فروش سریع نخ جهت تامین سرمایه در گردش وابسته اند می شود.
-تقاضای بالا و عرضه پایین نخ سبب افزایش قیمت و سوددهی بالای تولیدکننده و جذابت تولید می شودو با گذشت زمان، برای تقاضای بالا عرضه بالا توسط جذب شدن سرمایه گذار محقق می شود.
– تقاضای بالا و عرضه بالا و همچنین تقاضای پایین و عرضه پایین، ثبات بازار را در پی دارد.

در مورد بازار عرضه و تقاضای مواد اولیه پنبه نیز شرایط به همین منوال است. وقتیکه کشت یک محصول نسبت به سایر محصولات ریسک بالاتری داشته باشد، تمایل به کشت آن کاهش می یابد. لذا ثبات قیمتی باعث کاهش ریسک پذیری و افزایش تمایل به کش پنبه می شود. توجه همزمان به کشت های موازی و خرید های تضمینی محصولات استراتژیک و جلوگیری از سیفی کاری هم بر کشت پنبه موثر است و باید بصورت همزمان مورد توجه قرار گیرد.

درصورتیکه تلفیق عرضه و تقاضای نخ و پنبه را در کنار هم بعنوان مواد اولیه و محصول کارخانجات ریسندگی تحلیل کنیم:
– تقاضای پایین و عرضه بالا نخ در کنار تقاضای بالا و عرضه پایین پنبه، سبب کاهش قیمت نخ و افزایش قیمت پنبه می شود و به ورشکستگی هر چه سریعتر تولیدکنندگان دامن می زند. این وضعیت بشدت برای تولیدکننده خطرساز می باشد و متاسفانه بارها شاهد وقوع این وضعیت بوده ایم.
– تقاضای بالا و عرضه پایین نخ و پنبه سبب جذب سرمایه گذاری در ریسندگی نخ و کشت پنبه می شود.
– تقاضای پایین و عرضه بالای نخ و پنبه سبب کاهش تدریجی تمایل به سرمایه گذاری در ریسندگی نخ و کشت پنبه می شود.
– تقاضای بالا و عرضه پایین نخ در کنار تقاضای پایین و عرضه بالای پنبه، سبب افزایش سرمایه گذاری بر ریسندگی می شود و به تدریج تقاضای بالا و عرضه بالای پنبه را سبب می شود. برای فراهم آوردن شرایط رشد یک صنعت، فراهم کردن این شرایط ضروری است. تقویت ریسندگی بعلت حجم بالای سرمایه گذاری انجام شده و زمانبر بودن آن، از پشتیبانی کشت پنبه بسیار ضروری است که متاسفانه در برهه های زمانی متعددی بعلت سوء مدیریت و عدم فهم صحیح شرایط عرضه و تقاضا، جهت حمایت از کشاورزان، واردات پنبه صورت نگرفته و با متضرر شدن ریسندگان بعلت قیمت بالای پنبه، علاوه بر تورم و افزایش قیمت نخ و چسبندگی قیمت ها، زیان ریسندگان بطور غیر مستقیم به کشاورزان پنبه بازگذشته است.
– عرضه و تقاضای پایین نخ و پنبه یا عرضه و تقاضای بالای نخ و پنبه، باعث ثبات بازار و قیمت ها می شود.

علاوه بر این، با در نظر گرفتن قدرت خرید مردم و تلفیق مجدد عرضه و تقاضای نخ و پنبه و قدرت خرید مردم، تحلیل باز هم کمی پیچیده تر می شود.

علاوه بر عرضه و تقاضای داخلی، واردات و صادرات نخ و پنبه بر عرضه و تقاضای داخلی تاثیر می گذارد. نقش دولت و سازمان ها و ادارت متعدد موجود در کشور، مدیریت صحیح عرضه و تقاضاست که علاوه بر نقش جهاد کشاورزی و وززارت صنعت معدن و تجارت در رصد و کنترل تولید داخلی، با تعرفه گذاری و صدور مجوز میزان واردات و صادرات پنبه و نخ بر بازار داخلی نقش ایفا می کند.

رویه چند سال اخیر حکم نوش دارو پس از مرگ سهراب است. واردات نخ و پنبه پس از گرانی حاصل از بهم خوردن ثبات عرضه و تقاضا، سبب کاهش و حتی متوقف شدن فروش کارخانجات و کشاورزان می شود و بعلت چسبندگی قیمت ها، تورم حاصل می شود و این تورم هم با کاهش قدرت خرید مردم همراه بوده و عدم فروش نخ و پنبه را تشدید می کند. توجه بیشتر به کسب و تحیلی آمارها و بررسی دقیقتر و به موقع روندهای صعودی ونزولی در عرضه و تقاضا قبل از برهم خوردن توازن و وقوع بی ثباتی ضروری می باشد و باید هرچه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *