ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل کارخانه نساجی کاشمر مدرس گفت: اگرچه ماشین‌آلات فاز دو کارخانه نساجی کاشمر مدرس جزء مدرن‌ترین کارخانه‌های کشور و حتی خاورمیانه است اما به دلیل تأمین نشدن سرمایه در گردش هنوز نتوانستیم آن را بعد از حدود چهار سال راه‌اندازی کنیم.

مجتبی صمیمی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: مشکلات خاصیت انباشته‌شدگی دارند و اگر به سرعت به مسائل نپردازیم جمع شده و موجب بروز معضلاتی که امروز با آنها مواجه هستیم می‌شوند، اگر می‌خواهیم تولید ثروت کنیم هیچ راهی جز افزایش سرمایه‌گذاری‌های داخلی، توجه به سرمایه و سرمایه‌دار، کار و کارآفرین و صنعت و صنعت‌گر نداریم.

رئیس هیأت مدیره کارخانجات نساجی بردسکن بیان کرد: نمی‌شود شعار حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی را داد ولی همچنان کارگر، صنعت‌گر و کارآفرین همه از شرایط موجود ناراضی باشند و ندانند دغدغه‌های خود را چگونه رفع کنند.

وی اظهار کرد: مدت‌هاست مصوبات ستاد تسهیل را برای شرکت نساجی داریم ولی هیچ اتفاقی تاکنون برای رفع مشکلات این کارخانه نیفتاده است، هر چند تا کنون چندین وزیر، معاون وزیر و استانداران دولت‌های مختلف از این کارخانه بازدید داشته‌اند ولی به دلایل مختلف تاکنون هیچ‌کدام از مصوبات اجرایی نشده است.

اقتصاد فشار زیادی را به صنعت وارد کرده است

این کارشناس صنعت نساجی گفت: برای رفع مشکلات کارخانه نساجی کاشمر باوجود صدور ۱۰ مصوبه‌ ستاد تسهیل ملی، استانی و شهرستانی، همچنین ستاد رفع موانع تولید و بازدیدهای متعدد مقامات شهرستان، استانی و ملی و دستور مساعد وزیر صمت و استاندار وقت ولی تا کنون اقدام عملی توسط مراجع ذی‌ربط برای اجرایی نمودن مصوبات ستاد تسهیل ملی صورت نگرفته است.

صمیمی مطرح کرد: متأسفانه شعارهایی که در حمایت از تولید می‌دهیم و وقت‌هایی که برای رفع مشکلات می‌گذاریم خروجی مطلوبی ندارد، نمی‌شود در فضای کسب و کاری که هر روز دچار مشکل هستیم و اقتصاد فشار بسیاری را به صنعت وارد نموده دولت درآمدها را بر مالیات ببندد و هر روز اعلام کنند مالیات را در حوزه ارزش افزوده و عملکرد می‌گیریم اما شما هم تلاش کرده و کارتان را توسعه دهید.

وی بیان کرد: هر چند سرمایه ثبتی کارخانه نساجی ۱۴ میلیارد تومان است اما به خاطر ضعفی که قانون دارد ۱۵ میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده برایمان اعلام نموده‌اند و باید پرداخت کنیم.

بهای حمایت دولت از پنبه‌کار را نباید کارخانه ریسندگی بدهد

این کارشناس صنعت نساجی اظهار کرد: اگر چه کشاورز نباید برای پنبه‌ای که تولید می‌کند ارزش افزوده بدهد ولی دارایی این را به قیمت تمام شده از تولیدکننده می‌گیرد، اگر دولت می‌خواهد از کشاورز و پنبه‌کار حمایت کند بهای آن را نباید کارخانه ریسندگی بدهد.

وی با بیان اینکه در صندوق توسعه ملی دچار مشکلات جدی هستیم، افزود: چه صنعتی را سراغ دارید که با ۳۲۰۰ و ۴۶۰۰ ارز آر ال سی گشایش کند و امروز اعلام کنند باید با ۳۰ هزار تومان پس بدهیم وگرنه در بلک لیست قرار خواهیم گرفت و پیرو آن نامه‌ای هم می‌زنند و ما را از تمامی خدمات بانکی محروم می‌کنند.

صمیمی مطرح کرد: در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ پنبه‌ای که برای کارخانه نیاز داشتیم و خرید کردیم کیلویی ۱۵ هزار تومان بود اما امروز به کیلویی بیش از ۸۹ هزار تومان افزایش یافته است.

مدیر عامل شرکت نساجی بردسکن (کاشمر مدرس) افزود: هرچند در سال ۹۸ سرمایه ثابتی که برایمان مصوب نمودند ۵۰ میلیارد تومان بوده اما امروز برای ادامه همان خط به ۱۲۰ میلیارد تومان نیاز است، عملاً اجرایی نشدن مصوبات موجب می‌شود که روز به روز مجموعه‌ها تحلیل شوند.

سهم مناطق دور افتاده از نظام بانکی نادیده گرفته می‌شود

این کارشناس صنعت نساجی با انتقاد از اینکه سهم مناطق دور افتاده از نظام بانکی و استفاده از تسهیلات دولتی نادیده گرفته می‌شود، بیان کرد: متأسفانه پروژه‌های صنعتی که در مناطق کم برخوردار می‌خواهند راه بیفتند طول عمر راه‌اندازی‌شان از کلنگ زنی تا راه‌اندازی بیش از ۱۰ سال است، در صورتی که طی این سال‌ها نه تنها تکنولوژی صنعت تغییر می‌کند بلکه بانک‌ها هم نه منابع می‌دهند و نه مشکلات را رفع می‌کنند و هر روز این حالت فزاینده بیشتر و دست و پاگیرتر می‌شود.

صمیمی گفت: هیچ راهی جز حمایت از تولید و اشتغال برای رفع مشکلات کشور نیست، به جای اینکه آمار کمیته امداد را افزایش دهیم باید اشتغال ایجاد کنیم.

وی عنوان کرد: چون خط تولید برق را از بردسکن قطع کردند ۵۰۰ میلیون تومان خسارت به ما وارد شد و از سویی پاسخگو هم نیستند.

غبار بی‌مهری بر روی مدرن‌ترین کارخانه‌ نساجی خاورمیانه

مدیر عامل شرکت نساجی کاشمر مدرس واقع در بردسکن با تأکید بر اینکه باید سهم بانک‌ها در تخصیص منابع به مناطق کم برخوردار مشخص و مدیریت شود، افزود: اگر چه ماشین‌آلات فاز دو کارخانه نساجی کاشمر مدرس جزء مدرن‌ترین کارخانه‌های کشور و حتی خاورمیانه است اما به دلیل تأمین نشدن سرمایه در گردش هنوز نتوانستیم آن را بعد از حدود چهار سال راه‌اندازی کنیم.

وی بیان کرد: بعد از بهره‌برداری این فاز بالاترین برند تولیدی کشور را خواهیم داشت، فاز یک کارخانه در سال ۱۳۷۰ و با بهترین ماشین‌آلات روز آن زمان دنیا افتتاح شد، در این فاز برای ۱۵۰ نفر اشتغال مستقیم فراهم شده و روزانه ۷ تن انواع نخ‌های پنبه‌ای در سایزهای مختلف تولید می‌شود.

صمیمی اظهار کرد: تا زمانی که سرمایه در گردش پرداخت نشود فاز دوم کارخانه راه نخواهد افتاد، وقتی پروژه صنعتی راه‌اندازی می‌شود، طرح زمان‌بندی دارد که اگر بر اساس طرح پیش‌بینی شده حرکت نکند همچنان بر مشکلات افزوده می‌شود.

وی تصریح کرد: فاز ۲ کارخانه نساجی بردسکن (کاشمر مدرس) ۱۴ خط تولید دارد و در روز تا ۲۰ تن محصول نخ پنبه و ترکیب پنبه و الیاف مصنوعی تولید خواهد کرد.

مدیر عامل این کارخانه نساجی بیان کرد: اگر مشکلات کارخانه صنعت نساجی رفع شود شاهد بهره‌برداری کامل فاز ۲ خواهیم بود، با راه‌اندازی آن تعداد کارکنان کارخانه نساجی تا ۵۰۰ نفر نیز افزایش خواهد یافت.

وی همچنین ادامه داد: متاسفانه به دلیل بی‌توجهی و مشکلاتی که خود ما آن‌ها را به وجود آورده‌ایم صنعت نساجی در کشور ما هیچ جایگاهی ندارد و هرجا مشکلات مطرح شد نابود کردیم.

دستورالعمل‌های اجرایی با آنچه مسئولان می‌گویند متفاوت است

صمیمی با بیان اینکه دستورالعمل‌های اجرایی با آنچه مسئولان می‌گویند متفاوت است، ادامه داد: اگر به وضعیت پنبه توجه نشود مشکلاتش تا انتها گریبان‌گیر مجموعه‌های سرمایه گذاری خواهد شد.

رئیس هیأت مدیره کارخانجات نساجی بردسکن گفت: صنعت نساجی خودش را جدای از کشاورز نمی‌بیند، صنعت نساجی منطقه ترشیز با فراز و نشیب‌های بیش از ۳۰ سال قدیمی‌ترین صنعت موجود در منطقه بوده و متعلق به مردم است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *