عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه براساس آمارها تنها حدود نیمی از پول حاصل از صادرات به اقتصاد بازمی‌گردد، گفت: بانک مرکزی برای تقویت پول ملی باید پول حاصل از صادرات را به اقتصاد بازگرداند.

به گزارش ایبِنا به نقل از خانه ملت، شهاب نادری با اشاره به تضعیف پول ملی در سال گذشته، اظهار داشت: برای تقویت پول ملی در سال جاری دولت باید از بخش تولید حمایت کند و شرایط تولید به سمتی حرکت کند که کالاهای تولید شده قابل رقابت با کالاهای مشابه خود در سطح جهانی باشد و از سوی دیگر قابلیت تجارت و صادرات داشته باشد که از این جهت می‌توان انتظار داشت با صادرات کالا ارز مورد نیاز وارد کشور شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه براساس آمارها تنها حدود نیمی از پول حاصل از صادرات به اقتصاد بازمی‌گردد، افزود: بر این اساس بانک مرکزی و دولت باید راهکارهای را برای این موضوع بیاندیشند و به دنبال این باشند تا پول حاصل از صادرات به اقتصاد و سامانه نیما بازگردد زیرا کشور به این ارز نیازمند است.

افزایش حجم نقدینگی در اقتصاد کشور، عامل کاهش ارزش پول ملی

وی ادامه داد: در کنار بهبود بخشیدن به شرایط تولید باید تولیدکنندگان و صادرکنندگان ملزم شوند تا پول حاضر از صادرات کالاهای خود را به داخل کشور بیاورند.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی، یکی از عوامل مهم اثرگذار در آثار تورمی که منجر به کاهش ارزش پول ملی می شود را حجم نقدینگی در اقتصاد کشور دانست و اظهار داشت: اگر سیاست های بانک مرکزی در راستای کنترل حجم نقدینگی نباشد، این موضوع عامل مخربی در رشد فزاینده نرخ تورم در اقتصاد و آثار ناشی از افزایش نرخ تورم در اقتصاد منجر به کاهش ارزش پول ملی می شود.

مدیریت بازار ارز برای افزایش ارزش پول ملی بسیار مهم است

وی در ادامه افزود: یکی از مهمترین عوامل مهم در تقویت پول ملی مدیریت نقدینگی در جامعه است که مدیریت نقدینگی در جامعه به عملکرد بانک مرکزی بازمی گردد که در نیمه دوم سال بانک مرکزی در این حوزه مناسب عمل کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سیاست های ارزی دولت، تصریح کرد: با توجه به فضایی که در شرایط تحریمی در کشور وجود دارد، مدیریت بازار ارز بسیار مهم است و اگر بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز از رفتار حرفه ای برخوردار نباشد، منجر به کاهش ارزش پول ملی می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *