به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، برخی مخاطبان فارس من ضمن اعتراض به واردات محصولات تراریخته به کشور اعلام کرده‌اند، مجلس واردات محصولات تراریخته را ممنوع کند.

 

آنها به فارس اعلام کرده‌اند که سالانه نزدیک به ۱۰ میلیون تن انواع محصولات دستکاری شده ژنتیکی یا تراریخته (GMO) شامل سویا، ذرت، کلزا، روغن‌های نباتی و پنبه توسط واردکنندگان عمده وارد کشور می‌شود. براساس قانون مصوب مجلس واردات، کشت و مصرف تراریخته‌ها بدون کسب مجوز ممنوع است.

در اعتراض به مخاطبان سامانه «فارس من» به واردات محصولات تراریخته آمده است؛ جالب است با اینکه آمریکا واردات غذا و داروهای حیاتی و حتی پانسمان کودکان پروانه‌ای را به ایران تحریم و سبب فوت ده‌ها کودک پروانه‌ای شده، ولی واردات میلیون‌ها تن سویای تراریخته به کشور برای نهاده‌های دامی و متاسفانه سفره مردم مشکلی ندارد، آیا نباید شک کرد؟ اکثر روغن‌های نباتی وارداتی در بازار تراریخته است، ما در این پویش از مجلس می‌خواهیم واردات تراریخته را به طور کامل ممنوع و به جای آن از تولیدات داخلی خودمان از نوع سالم حمایت شود و این خواسته ملت ایران است.

برای پیگیری سؤال مخاطبان فارس من در زمینه منع واردات محصولات تراریخته با علی خان‌محمدی مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور گفت‌وگو کردیم.

وی به سلامت محصولات تراریخته اطمینان ندارد و به همین دلیل تأکید می‌کند که مجلس باید طبق قانون اجازه واردات محصولات تراریخته را که به گواه بسیاری از کارشناسان و متخصصان داخلی و خارجی تهدیدی برای سلامت جامعه است، ممنوع کند.

خان‌محمدی همچنین گفت: استفاده از محصولات تراریخته باعث مشکلات زیست‌ محیطی و به هم ریختن ساختار خاک شده و تولید محصولات کشاورزی را با خطر جدی مواجه می‌کند. همچنین مشکلات بهداشتی ایجاد کرده و برای سلامتی جامعه مضر است.

وی در پاسخ به اینکه آیا محصولات تراریخته توسط اعضای مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور کشت می‌شود؟ و آیا نیازی به کشت این گونه محصولات هست؟ گفت: به نمایندگی از مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور اعلام می‌کنم که اگر دولت از کشاورز حمایت کند، نهاده‌های آنها را به موقع تحویل دهد، این بخش می‌تواند بدون نیاز به کشت محصولات تراریخته بیش از استانداردهای جهانی تولید کند.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور تأکید کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان این مجمع چندین برابر میانگین داخلی و حتی جهانی تولید می‌کنند.

خان‌محمدی تصریح کرد: دغدغه متخصصان و کارشناسان سلامت محصولات تراریخته است و چرا اگر هنوز کارشناسان در سلامت این محصولات شک دارند، ما آنها را در کشور توسعه دهیم.

وی تأکید کرد: دولت باید برای تصمیم‌گیری‌های کلان تشکل‌های مربوطه را دخالت دهد و حتماً‌ از نظر کسانی که به آنها رأی دادند تا نماینده آنها شود از نظرشان نیز استفاده کنند.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور عنوان کرد که مجلس باید با تمام وجود به فکر منع واردات محصولات تراریخته باشد.

خان‌محمدی همچنین گفت: متأسفانه بذرهای هیبرید کلزا و ذرت که تراریخته هستند، به صورت قاچاق وارد کشور شده و کشت می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *