تهران- ایرنا- معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، مشکل اصلی بخش دانش‌بنیان‌های کشور را وجود شبکه‌های سازماندهی شده واردات در کشور دانست.

سورنا ستاری عصر روز سه شنبه در آئین اختتامییه سه روزه گردهمایی فناورانه صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های صنعت فولاد در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با بیان اینکه اکنون استارتاپ‌های بسیار فعال و پول سازی در حوزه‌های مختلف از جمله تولید محتوا، قراردادها و علوم انسانی ایجاد شده‌اند، افزود: البته بخشی از کارها نیز در حوزه فناوری مربوط به حوزه‌های صنایع سنگین است.
وی در ادامه با تاکید براینکه، در صنایع سنگین همچون صنایع غذایی کشور وابستگی تکنولوژیکی شدیدی وجود دارد گفت: این در حالی است که ما فکر می کنیم که مرغ و گوشت تولید می کنیم، لذا قیمت دلار که بالا و پایین می شود بازار نیز به هم می ریزد.
ستاری ادامه داد: با این وجود باز هم می رویم مرغداری تاسیس و مراکز تولید مرغ تخم گذار و گوشتی و دامداری ها را توسعه می دهیم، در حالیکه ارزش افزوده و سرمایه گذاری واقعی باید در جایی مانند تولید واکسن جوجه یک روزه تا غذا و اسید آمینیه ها و داروها و آنتی بیوتیک‌ها باشد.
وی با تاکید بر اینکه ما بایستی خام فروشی را فراموش کنیم، افزود: چرا که خام فروشی نه ارزش افزوده ایجاد می کند و نه شایسته کشوری همچون ایران است.
ستاری با بیان اینکه با خام فروشی نمی توان برای فارغ التحصیلان کشور که زیاد هم هستند اشتغال ایجاد کرد گفت: اگر می خواهیم خام فروشی کنیم پس این همه دانشجو، استاد، دانشگاه و پژوهشگاه برای چیست.
وی گفت: مشکل اینجاست که ما نباید اشتغال سایر کشورها را تامین کنیم لذا آن بخشی که باعث ارزش افزوده می‌شود اتفاقا همین بخش‌های دانشی حوزه‌ها است که در بسیاری از صنایع متاسفانه وارد آن نشده‌ایم و ما در این حوزه‌ها به عنوان حامی وارد کار شده ایم.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: کشوری که ۱۰۰ سال عادت کرده است نفت بفروشد و جنس وارد کند یک کشور وارداتچی محسوب می شود.
وی ادامه داد: چند وقت پیش در جلسه ای با رئیس قوه قضائیه گفتم که برای تولید گوشت ۴۷ مجوز، واردات سه مجوز و برای قاچاق هیچ گونه مجوزی لازم نیست.
ستاری اظهار داشت: در واقع مشکل ساختاری و فرهنگی در کشور وجود دارد، اینکه ما نمی توانیم بسازیم، به دلیل این فرهنگ عمومی است که در کشور حاکم کرده اند همین فرهنگ در قانون و فضای کسب کار نیز وارد شده است.
وی گفت: شرکت های بزرگ در حوزه معدن و فولاد نیز با شبکه های سازماندهی شده در حوزه واردات مواجه هستند، شبکه هایی که سالیان سال است که به کار واردات مشغول هستند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور، مشکل اصلی بخش دانش بنیان کشور را وجود شبکه‌های سازماندهی شده واردات در کشور دانست و افزود: آنها به کار خود مشغول هستند بدون اینکه جایی استاندارد از آنها بخواهند یا در مناقصه ای شرکت کنند، این درحالی است که جوانی که می خواهد جنس یا کالایی بسازد باید انواع استاندارد و بعد تازه تاییدیه گرفته و در مناقصه بجنگد، یعنی چند میلیارد خرج کند، تولید کند بعد تازه برود دنبال استاندارد و آخرش هم مناقصه می‌گذارند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور در ادامه تاکید کرد: در حوزه اقتصاد دانش بنیان کشورها پیشرفت نمی کنند مگر اینکه از بازارشان همچون ناموس شان صیانت کنند.

وی با ذکر مثالی در خصوص اهمیت زیاد کشورهای غربی برای حفظ بازارهای خود از محصولات وارداتی اظهار داشت: اگر ما اکنون بخواهیم یک جنس تک به عنوان مثال ۵ دارو را به اروپا صادر کنیم بین ۵ تا ۱۰ سال زمان می برد و حداقل برای هر دارو نیز ۱۰ میلیون دلار باید هزینه شود. در حالی که این کشورها با شاخص هایی همچون استاندارد، گمرک و عوارض بازارهای خود را حفظ و صیانت کرده اند و ما اینکار را در ایران نمی‌کنیم.
ستاری ادامه داد: اکنون شبکه های واردات مشغول هستند و کار خودشان را می کنند و این اتفاق برای آنها به یک امر طبیعی تبدیل شده است، بعد برای ما سوال پیش می آید که چرا تعداد بیکاران در جامعه روز به روز افزایش یافته یا اینکه چرا ورشکسته ها زیاد شده اند در حالی که خودمان مسئول این اتفاقات هستیم.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه ضمن دعوت از تمامی مسئولان کشور در دولت، مجلس و قوه قضائیه برای حمایت از تولیدات داخلی تاکید کرد: ما تا جایی که کشور را از یک کشور وارداتچی به یک کشور صادراتچی تغییر دهیم به حرکت خود ادامه خواهیم داد.
وی ضمن تقدیر از صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برای ایجاد نگرش جدید در این مجموعه و برگزاری رویدادهای فناورانه مختلف با حضور شرکت های فناور و اتصال آنها به مجموعه های بزرگ صنعتی، بر ادامه این روند با همکاری معاونت علمی و فناوری تاکید کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *