عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست درباره وضعیت واردات پنبه و ریسندگی که دست افراد محدودی است و کاهش عرضه نخ پاسخ دهد.

مجید افتخاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه وزارت صمت واردات نخ پنبه، پلی استر و ویسکوز و مشتقات آن‌ها را ممنوع اعلام کرده، اظهار کرد: این در حالی است که در برخی از این اقلام که واردات آنها ممنوع شده، یا تولید داخل نداریم یا تولید به اندازه نیاز کشور نیست. بنابراین وزارت صمت مقرر کرد تولید کننده بتواند ۲۰ درصد از نیاز خود را وارد کند.

وی افزود: اما این سوال مطرح می‌شود که رقم ۲۰ درصد بر چه اساس اعلام شده است. همچنین این وزارتخانه باید بررسی کند ۲۰ درصد اعلام شده را تولید کننده وارد می‌کند یا تاجر. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این اقلام با قیمت مورد نظر به دست تولید کننده نمی‌رسد.

چرا مزارع پنبه نابود شد؟

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در ادامه با بیان اینکه ایران در گذشته یکی از بهترین تولیدکنندگان پنبه بوده، تصریح کرد: اما در دولت آقای خاتمی تمام مزارع پنبه را از زیر کشت درآوردند و تبدیل به گندم کردند تا در تولید گندم خودکفا شویم. این در حالی است که پنبه دشت مغان یکی از مرغوب ترین پنبه‌های جهان بود. در حال حاضر برخی کشورها تولید کننده عمده پنبه در دنیا هستند.

وی افزود: سوالی که در حال حاضر مطرح می‌شود و وزارت صمت باید به آن پاسخ دهد این است که واردات پنبه در حال حاضر در دست چه کسانی است تا مشخص شود مافیای پنبه چه کسانی هستند و رانت واردات پنبه به چه کسانی تعلق می‌گیرد. به طور کلی باید مشخص شود جریان واردات پنبه و ریسندگی که دست افراد محدودی است، چرا باید به این شکل بر صنعت پوشاک اثر بگذارد.

افتخاری همچنین درباره اظهارات رئیس دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت مبنی بر افزایش قیمت پوشاک زمستانی در پی افزایش قیمت جهانی مواد اولیه، تصریح کرد: وزارتخانه باید قیمت جهانی را با قیمت‌های امروز مواد اولیه در داخل مقایسه کنند. همچنین باید به این نکته توجه شود فرآیند واردات مواد اولیه موجود در بازار مربوط به چندین ماه قبل است و افزایش قیمت جهانی ربطی به مواد اولیه موجود ندارد.

ادعای احتکار در ریسندگی‌ها

همچنین به گفته وی خیلی از تولیدکنندگان مدعی هستند در بخش ریسندگی احتکار صورت می گیرد که لازم است این مسئله از سوی وزارت صنعت بررسی شود. همچنین در حال حاضر تولیدکنندگان باید برای خرید نخ از چند ماه قبل به ریسندگی ها پول پرداخت کنند و این در شرایطی است که ریسندگی قیمت قطعی هم به آنها نمی‌دهد. بنابراین به طور کلی جریان پیچیده‌ای بر بازار نخ حاکم است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در ادامه از محدودیت عرضه نخ از سوی ریسندگی ها خبر داد و گفت: کل صنعت نساجی درگیر چند واردکننده پنبه و ریسنده است. از طرف دیگر نرخ دلار نسبت به سال گذشته تغییر نکرده و میزان افرایش قیمت پنبه هم مشخص است. اما مشخص نیست چرا قیمت مواد اولیه داخلی بیش از خارجی‌ها افزایش یافته است.

بحران مواد اولیه و قاچاق، پیش روی صنعت پوشاک

وی با اشاره به لزوم تبیین وظیفه وزارت صمت در تامین مواد اولیه صنعت پوشاک، اظهار کرد: با تصمیمات وزارت صمت، رفتار ریسنده‌ها و مجموع صنایع نساجی مزیت تولید داخل از بین رفته و در حال حاضر دو مسئله بحران کمی و قیمتی مواد اولیه و واردات کالای قاچاق استوک در حال خارج کردن صنعت پوشاک از ریل است. عواقب این وضعیت حداقل شش ماه دیگر مشخص می‌شود.

همچنین به گفته این مقام صنفی در شرایطی که کل اقتصاد و به تبع آن تولید پوشاک در حال کوچک شدن است، این ادعا که واردات مواد اولیه از سال قبل بیشتر شده منطبق بر واقعیت و مشاهدات عینی تولیدکنندگان نیست.

افتخاری در ادامه با بیان اینکه کماکان خروج مواد اولیه از گمرک روند مناسبی ندارد، تصریح کرد: موانع واردات از جمله مشکلات گمرکی و مسائل مربوط به بانک مرکزی برطرف نشده و تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی همچنان زمان بر است که باعث می‌شود مواد اولیه با تاخیر در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

گفتنی است که اخیرا مدیرکل صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی افزایش قیمت‌های پوشاک زمستانی را عمدتاً ناشی از افزایش قیمت جهانی مواد اولیه ابتدای زنجیره تولید، نرخ ارز و نیز هزینه های سربار تولید عنوان کرده و تاکید کرده بود که محدودیتی برای تامین مواداولیه از محل واردات وجود ندارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *