نماینده مردم کاشمر، بردسکن، خلیل آباد و کوهسر در مجلس یازدهم گفت: دولت با واردات بی رویه در زمان برداشت به تولید طلای سفید آسیب می زند.
واردات بی رویه به تولید طلای سفید کشور آسیب می زند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از دبیرخانه دومین همایش ملی روز جهانی پنبه، جواد نیک بین، با بیان این مطلب اظهار داشت: دولت باید از خود تحریمی دست بردارد چنانکه دولت حاضر است بعنوان مثال گندم را 14 هزار تومان وارد کند اما به نرخ بیش از پنج هزار تومان برای خرید از کشاورزان راضی نمی شود.

وی پیشنهاد کرد: دولت به جای تعیین نرخ تضمینی خرید محصول تا قبل از کاشت و برداشت، قیمت محصولات کشاورزان را مطابق فرمول توافقی و متناسب با تورم در زمان برداشت تعیین و هزینه خرید محصولات را پرداخت کند چرا که نرخ تضمینی سال آینده را امسال تعیین می کند و در این مدت ارزش پول به شدت افت می کند ،طبیعی است که کشاورزان تمایلی به کشت وادامه راه در مسیر کشاورزی نخواهند داشت، درخصوص پنبه هم وضع به همین صورت می باشد.

* تشکیل شورای عالی صنعت نساجی یک ضرورت است

نماینده مردم کاشمر، بردسکن، خلیل آباد و کوهسر در مجلس یازدهم، در خصوص ضرورت تشکیل “شورای عالی صنعت نساجی ایران” افزود: موضوع تشکیل شورای عالی صنعت نساجی که متولی حمایت از تمام تولیدکنندگان این حوزه از تولید پنبه تا پوشاک است، یکی از ضروریات مهم کشور می باشد و دولت ها باید در این زمینه سرمایه گذاری کنند چرا که صنعت نساجی و پوشاک بیشترین اشتغال پایدار را در دنیا دارد.

نیک بین با بیان اینکه صنایع نساجی و پوشاک در دنیا موتور محرکه رشد اقتصادی و اشتغال کشورها محسوب می شود، علت تحریم صنایع نساجی کشورمان از طرف دشمنان ایران را بیانگر اهمیت بالای این صنعت دانست بطوریکه امروز نساجی اولین بخش اقتصادی تامین کننده خالص درآمد ارزی ترکیه در همسایگی ماست.

* نساجی همپای نفت برای کشور درآمد دارد

وی با تاکید بر اینکه صنعت نساجی ایران هم پای صنعت نفت در اشتغال زایی و کسب درآمد برای قشرهای مختلف از کشاورزان تا کارکنان بخش های مختلف صنعت و خدمات مانند پنبه پاک کنی، ریسندگی، پارچه بافی، رنگ ریزی، تولید و عرضه پوشاک و … موثر است، افزود: باید به منظور حمایت از این صنعت، از تشکیل “شورای عالی صنعت نساجی ایران” از بخش کشاورزی تا صنعت و بازار در یک شبکه و با یک مدیریت واحد حمایت کنیم و راه اندازی این شورا یک ضرورت و اولویت است.
نیک بین یکی از مهمترین حلقه های زنجیره اولیه شبکه ارزش افزوده صنعت نساجی را در بخش کشاورزی و تولید پنبه دانست که متاسفانه طی 25 سال گذشته مورد بی مهری قرار گرفته است و کشور از صادر کننده پنبه به کشورهای اروپایی به واردکننده پنبه تبدیل شده است و بیش از نیمی از نیاز خود را از واردات تامین می کند.
نماینده مردم کاشمر توان اشتغال زایی پنبه در بخش کشاورزی را 25 برابر سویا، چهار برابر ذرت، چهار برابر کلزا و شش برابر گندم اعلام و بیان کرد: این موارد مربوط به اشتغال زایی مستقیم کشت و تولید پنبه است و برای اشتغال زایی غیر مستقیم به ازای ایجاد یک شغل در زراعت پنبه، حدود پنج شغل در بخش صنعت و خدمات ایجاد می شود.
وی با توجه به اینکه امروزه نزدیک به 40 فرآورده از گیاه پنبه استخراج می شود که در صنایع ریسندگی، نساجی، روغن کشی، سلولزی و شیمیایی و حتی نظامی مورد استفاده قرار می گیرد، اضافه کرد: تهیه و تولید نخ و پارچه از محلول پنبه، تهیه خوراک دام، روغن خوراکی و صابون از تخم پنبه، تهیه الکل اتیلیک از پوست پنبه، تهیه کاغذ اسکناس و اوراق بهادار و موارد استفاده نظامی از لینتر پنبه، تولید کمپوست برای پرورش قارچ و … نقش مهم این محصول در دامداری، صنعت، اجتماعی و اقتصادی را مشخص می کند و موجب اشتغال در تمامی این صنایع می شود.
نیک بین بیان کرد: افزایش سطح زیرکشت پنبه در کشور و بالا بردن راندمان برداشت در سطح و تولید پنبه با کیفیت مطلوب و عمل آوری بهینه محلوج پنبه در کارخانجات پنبه پاک کنی، علاوه بر جلوگیری ازخروج ارز برای واردات پنبه، موجب توسعه کارخانجات ریسندگی، بافندگی و صنعت نساجی خواهد شد و علاوه بر افزایش ارزش افزوده صنعت نساجی و پوشاک موجبات ایجاد فرصت های شغلی و اشتغال پایدار برای تعداد زیادی از افراد جامعه را فراهم می سازد.

* بی تدبیری عامل تعطیلی کارخانجات

وی یادآور شد: تناقض در تصمیم سازی و تصمیم گیری برای شبکه ارزش افزوده صنعت نساجی و بی تدبیری برخی مسئولان در صدور مجوز واردات پنبه، نخ پارچه و پوشاک در سالهای گذشته و تصمیم و عمل جزیره ای بخش های مختلف در وزارتخانه های کشور، و همچنین قاچاق ویرانگر محصولات نساجی و پوشاک موجب شده است طی سالهای گذشته با اخبار تعطیلی کارخانجاتی که تولید و صادرکنندگان نمونه و بزرگ نساجی کشور بودند مواجه شویم که بیکاری هزاران نفر را نیز بدنبال داشت و تاسف بار تر اینکه در برخی موارد مجوز واردت به محصولات دست چندم خارجی داده شده در حالیکه تولیدکنندگان داخلی توانایی تولید آنها را داشته اند.
این نماینده مردم در خانه ملت، توزیع منابع مالی و اعتباری کشور بصورت جزیره ای و بدون توجه به حلقه های قبل و بعد از زنجیره های ارزش افزوه صنعت نساجی را به شرح زیر در وزارتخانه های کشور اعلام کرد:
– حمایت از ارتقای کیفیت و افزایش سطح زیرکشت پنبه، در وزارت جهاد کشاورزی
– حمایت از صنعت نساجی، در وزارت صنعت ، معدن و تجارت
– حمایت از اشتغال پایدار و ایجاد فرصت های شغلی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
وی راه اندازی “شورای عالی صنعت نساجی ایران” را منجر به اثربخش بودن برنامه های وزارتخانه های یاد شده در صنعت نساجی دانست و پیشنهاد داد این شورا با حضور نامبردگان ذیل تشکیل شود:
• وزیر و یا قائم مقام وزارتخانه های “جهاد کشاورزی”، “صنعت، معدن و تجارت”، و “تعاون، کار و رفاه اجتماعی”
• معاون سازمان برنامه و بودجه
• روسای کمیسیون های کشاورزی، صنعت و معدن، اشتغال در مجلس شورای اسلامی
• معاونان صندوق توسعه ملی
• معاونان اعتبارات بانکهای کشاورزی، صنعت و معدن و سایر بانکهای عامل و فعال در بخش های کشاورزی، صنعت و اشتغال
• نمایندگان بخش خصوصی از اتاق بازرگانی، بخش کشاورزی و انجمن صنایع نساجی ایران
نیک بین در پایان، ارزش بازار جهانی نساجی را سه تریلیون دلار دانست که سه درصد تولید ناخالص داخلی کلی جهان را تشکیل می دهد و اذعان کرد: صنعت نساجی بعنوان هفتمین صنعت بزرگ جهان براساس تولید ناخالص داخلی است. صنعت نساجی یکی از صنایع پایه و قطب های ارز آور در کشورهای مختلف محسوب می شود لذا در کشور ما هم نیاز به بسترسازی مناسب در این بخش وجود دارد تا بتواند با ایجاد ارزش افزوده در کل شبکه در توسعه صنعتی کشور نیز، پیشرو باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *