عضو انجمن صنایع نساجی با اشاره به واردات 180 هزار تن نخ ریسندگی به کشور، گفت: این واردات صنعت نساجی داخل را فلج خواهد کرد.
واردات 180 هزار تن نخ ریسندگی به کشور/کارخانه‌های داخلی فلج می‌شوند

احد کرمانی در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به واردات 180 هزار تن نخ ریسندگی به کشور، اظهار داشت: توزیع نخ‌های وارداتی در بازار در حال انجام است و با این واردات، کارخانه‌های ریسندگی دچار تعطیلی خواهند شد.

وی ادامه داد: 95 کارخانه ریسندگی در کشور وجود دارد که 30 درصد آنها تعطیل شده‌اند و بقیه نیز با ظرفیت متوسط 70 درصدی در حال فعالیت هستند.

عضو انجمن صنایع نساجی تصریح کرد: واردات 180 هزار تنی نخ ریسندگی به کشور باعث شده تا نخ تولیدی در کارخانه‌های داخلی روانه انبار شود و مصرفی در کشور نداشته باشد.

کرمانی با بیان اینکه نیاز کشور به نخ ریسندگی در طول سال بیشتر از 200 هزار تن نیست، گفت: هر چقدر نخ توسط تولیدکننده‌های داخلی به تولید برسد در انبارها خواهد ماند و خریدار ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان صادرات نخ تولید داخل وجود ندارد نیز گفت: صادرات این نخ‌ها امکان‌پذیر نیست، قبلاً به عراق صادرات داشتیم ولی حدود یک سال است که این کشور تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا خریدی از ایران نمی‌کند.

عضو انجمن صنایع نساجی با اشاره به اینکه نخ‌های وارداتی عمدتاً پنبه‌ای هستند، اظهار داشت: این نخ‌ها تولید هند، چین و ازبکستان هستند که بابت هر کیلو از آن 2.5 تا 3 دلار پرداخت شده است.

وی در مقایسه قیمت تمام‌شده تولید نخ‌های وارداتی با نخ‌های تولید داخل نیز گفت: قیمت تمام‌شده نخ‌های داخلی مقداری بالاتر از نخ‌های وارداتی است که علت آن نیز به تخفیف 20 درصدی نرخ پنبه برای ریسنده‌های ازبکستان بر می‌گردد.

وی اظهار داشت: تنها جوابی که به ما دادند این بود که احتمالا اشتباهی در واردات این نخ‌ها رخ داده است.

کرمانی در پاسخ به این سوال که آیا در این مورد مذاکره‌ای با وزارت صنعت و دستگاه‌های مرتبط داشته‌اید نیز گفت: جلساتی با مدیرکل نساجی وزارت صنعت، معاون وزیر صنعت و همچنین مسئولان انجمن نساجی داشتیم، ولی اتفاق خاصی نیفتاد.

به گفته کرمانی، در سال‌های گذشته نه واردات نخ به کشور صورت می‌گرفت و نه واردات پارچه، ولی امسال به یکباره شاهد واردات حجم بالایی از نخ‌های ریسندگی هستیم.

کرمانی تاکید کرد: این حجم واردات باعث می‌شود طی یکی، دو ماه آینده 20 درصد کارخانه‌های ریسندگی کشور تعطیل شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *