عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی از وجود پتانسیل صادرات ۲۵ میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی خبر داد و گفت: عراق پتانسیل اجرای سالانه ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار پروژه را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، فرزین مهدیار در نشست خبری امروز سه شنبه ۱۵ مردادماه ۹۸ با اشاره به مشکلات صادرات خدمات فنی و مهندسی به خصوص در برخی کشورهای همسایه گفت: در حال حاضر کل پروژه های معطل مانده در کشور عراق ۱.۸ میلیارد دلار است که خسارتی معادل ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار ظرف سالهای گذشته به صادرکنندگان این بخش وارد کرده است.

عضو هیئت مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی افزود: ایران در کشورهایی همچون CIS و عراق در حال اجرای پروژه های خدمات فنی و مهندسی است در حالی که متاسفانه به دلیل بروز مشکلات ناشی از محدودیت های بین المللی، امکان صدور ضمانتنامه از سوی بانک های دوطرف برای شرکت های ایرانی فراهم نیست و همین امر آنها را از گردونه رقابت خارج می کند.

وی تصریح کرد: عراق پتانسیل بسیار قوی در خصوص همکاری با ایران در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته که از جمله آن منابع مالی و زمینه های زیرساختی بسیاری است که می تواند منجر به افزایش همکاری های مشترک با دو طرف شود.

به گفته مهدیار، عراق روزانه ۲ تا ۳ ساعت برق داشته و در بسیاری از زیرساختها با مشکل مواجه است. این در شرایطی است که ظرف ۴۰ سال اخیر شرکت های بزرگی از ایران در این کشور حضور یافته اند و ظرفیت اجرای ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار پروژه در سال در این کشور وجود دارد.

وی اظهارداشت: چند ماه است که ضمانتنامه های ایران از سمت بانک مرکزی عراق پذیرفته نمی شود و همین امر موجب توقف کار در این کشور شده است، پس انتظار ما از دولت این است که پول نفت و گازی که در این کشور بلوکه شده در قالب خط اعتباری در اختیار شرکت ها قرار دهد تا بتوانند به عنوان ضمانتنامه به شرکت های سفارش دهنده ارائه دهند.

عضو هیئت مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خاطرنشان کرد: اگر دولت تنها یک میلیارد دلار از منابع مالی بلوکه شده در عراق را برای ضمانت شرکت های ایرانی در قالب خط اعتباری اختصاص دهد، مشکل حل خواهد شد.

مهدیار در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر حضور صندوق ضمانت صادرات ایران در کشور عراق خاطرنشان کرد: صندوق ضمانت صادرات ایران در کمیسیون مشترک ایران و عراق تقبل کرد تا ضمانتنامه های مورد نیاز پیمانکاران ایرانی را تامین نماید و طرف مقابل نیز پذیرفت. اما اکنون که کار به مرحله عملیاتی رسیده، بانک مرکزی عراق به دلیل فشار آمریکائی ها این موضوع را نمی پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: مسئله اصلی در عراق آن است که نمی توانیم ضمانتنامه های خود را به طرف مقابل ارائه دهیم. بنابراین دولت باید با اهرم های سیاسی خود بخشی از پروژه ها را از سوی کشور عراق به سمت شرکت های ایرانی سوق داده و از همه مهمتر مسئله ضمانتنامه را حل کند.

مهدیار گفت: منابع اعتبار خریدار و فروشنده باید در اختیار صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی قرار بگیرد تا پروژه هایی را که بر روی آن سرمایه گذاری می کنند، منجر به ارز آوری برای کشور شود.

وی در خصوص بسته حمایت از صادرات سازمان توسعه تجارت ایران برای صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی گفت: حتی اگر منابع مالی هم اختصاص داده شود تا زمانی که مشکل صدور ضمانتنامه ها حل نشود، کار پیش نخواهد رفت. اما باید توجه داشت که عراق بزرگترین بازار ایران است و باید حتماً با حل این معضل، زمینه حضور صادرکنندگان را در آن فراهم کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خاطرنشان کرد: شرکت های عضو این انجمن پتانسیل صادرات ۲۵ میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی را دارند و دولت باید با حل مشکلات ضمانتنامه ها از این شرایط ارز آوری به خوبی استفاده کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *