نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم آمایش سرزمین در بخش کشاورزی و جلوگیری از کاشت بی رویه یک محصول گفت: تمام محصولات کشاورزی از جمله پنبه باید توسط دولت خرید تضمینی شود.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم جواد نیک بین نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی  در همایش روز جهانی پنبه اظهار کرد: برای صیانت از خرید تضمینی گندم و محصولات کشاورزی طرحی مصوب شد و اکنون برای تصویب به شورای نگهبان رفته است.

وی افزود: در بخش کشاورزی نیاز به آمایش سرزمین داریم که هند نیز به عنوان بزرگترین تولید کننده پنبه در جهان ( با تولید یک سوم پنبه جهان) به سمت آمایش سرزمین رفته است.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: تمام محصولات کشاورزی از جمله پنبه باید خرید تضمینی شود و آمایش سرزمین اجرایی و در هر منطقه فقط محصول تعیین شده کاشته شود.

نیک بین گفت: اجرای آمایش سرزمین می تواند از تولید بیش از حد یک محصول کشاورزی و عدم فروش آن جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: در حالی که اکنون کشمش حدود 17 هزار تومان در کاشمر قیمت دارد در کشور های عربی 90  هزار تومان به فروش می رسد و نقدینگی مناسبی به کشاورز نمی رسد.

نیک بین گفت: تمام محصولات کشاورزی باید خرید تضمینی و اطمینان لازم به کشاورزان شود تا تولیدات آنها به این وضعیت نمی رسد.

وی با اشاره به تعدد زیاد قوانین و دستورالعمل های در کشور اشاره کرد که حتی مانعی برای تولید به حساب می آید، گفت: قوانین زیادی در کشور داریم  و نباید به دنبال تصویب قانون جدید باشیم بله باید بستری را ایجاد کرد که قوانین موجود اجرا شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چهار مرتبه با وزیر جهاد کشاورزی درباره کالاهای  اساسی صحبت شد که ایشان درباره مشکل تعدد دستور العمل ها اشاره داشت.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی به طور مثال برای اجرای یک برنامه  300 دستور المعل دارد که باعث کندی فعالیت های آن دستگاه می‌شود.

نیک بین تاکید کرد: ایران با داشتن اقلیم های متعدد میتواند  مصدر صادرات بسیاری از محصولات کشاورزی باشیم به شرط اینکه آمایش سرزمین در بخش کشاورزی کشور اجرا شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *