یک کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد به دلیل رکود سنگین حاکم بر سایر بازارها و نیز تداوم حضور نقدینگی در بازار سهام، روند رو به رشد شاخص و قیمت سهام شرکت‌ها در سال جدید بویژه در بهار ادامه‌دار باشد.

ابراهیم خلیلی با اشاره به روزهای مثبت شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها در ابتدای سال نو اظهار داشت: تداوم رشد بازار سرمایه در سال ۹۹ هم قابل پیش‌بینی است؛ چرا که رکود حاکم بر بازارهای مختلف از جمله مسکن، خودرو، ارز و سکه و طلا در سال جدید به دلایل مختلف بویژه انتشار ویروس کرونا ادامه‌دار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر افت سنگینی که کلیت بازار سرمایه در روزهای پایانی سال گذشته تجربه کرد و حدود ۳۰ درصد کاهش را به خود دید نیز موجب شده است تا قیمت سهام شرکت‌های مختلف به سطوح جذابی برای خرید و سرمایه‌گذاری برسند.

وی اضافه کرد: البته در این میان مولفه‌ای که بیشتر از سایر موضوعات موجب تداوم روند رو به رشد شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها دست‌کم در بهار امسال می‌شود، گسترش ویروس کرونا است که موجب شده رکود حاکم بر سایر بازارها سنگین‌تر شده و حتی نقدینگی جدیدی به سمت بازار سهام بیآید.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: علاوه بر این، انتظارات تورمی نیز موجب شده تا بازار سهام به این مولفه از روزهای ابتدایی سال جدید واکنش دهد و به نوعی آن را پیش‌خور کند.

وی با بیان اینکه سال گذشته متولیان بازار سهام نتوانستند از فرصت خوب و رشد تاریخی بازار سهام و نقدینگی قابل توجهی که به سمت این بازار آمده بود استفاده کنند، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود دست‌کم بخش قابل توجهی از نقدینگی موجود در بازار سهام کماکان در سال ۹۹ هم حضور داشته باشد، بنابراین توصیه می‌شود متولیان اقتصادی و مدیران بازار سرمایه از ظرفیت عرضه‌های اولیه برای جذب این نقدینگی استفاده کنند و با این کار به گسترش بیشتر بازار سرمایه و همچنین تامین مالی بنگاه‌های تولیدی بویژه در سالی که جهش تولید نامگذاری شده است، توجه ویژه داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: علاوه بر عرضه‌های اولیه، روزهای پررونق بازار و نقدینگی خوبی که در آن وجود دارد فرصت مناسبی برای عرضه تدریجی سهام دولت است که متاسفانه این فرصت در سال ۹۸ سوخت و از بین رفت. ضمن این که اگر قرار است آزادسازی سهام عدالت در دستور کار قرار بگیرد، نباید از فرصت مناسب رونق بورس در سال جدید غافل شد.

وی اذعان داشت: البته عوامل اشاره شده به تنهایی نباید ملاک عمل و ورود به بازار سرمایه و دادوستد سهام قرار گیرد، بلکه سرمایه‌گذاران موفق در این بازار کسانی هستند که علاوه بر توجه به عوامل بنیادی شرکت‌ها، به صورت بلندمدت حضور دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که روند رو به رشد بازار سهام تا چه زمانی ادامه داد، تاکید کرد: تا مادامی که نقدینگی در بازار سهام حضور داشته باشد و حجم بالایی از نقدینگی ورودی به بازار سهام خارج نشود، کلیت بازار سرمایه افت نخواهد کرد و این روند به رشد ادامه‌دار خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *