مسوول پنبه سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: امسال کمبود علوفه و افزایش کشت محصولات علوفه ای، باعث کاهش ۷ درصدی سطح زیر کشت پنبه در استان نسبت به پارسال شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، علی میرزاده در حاشیه بازدید از پنبه‌زار‌های تایباد، پیش بینی کرد در سال زراعیکاهش سطح زیر کشت طلای سفید در خراسان رضوی جاری ۶۲ هزار و ۵۰۰ تن وش پنبه از سطح ۲۱ هزار هکتار پنبه در استان خراسان رضوی برداشت شود.
وی با بیان اینکه پنبه در ۲۲ شهرستان استان خراسان رضوی کشت می‌شود، پیشروترین مناطق استان در زمینه تولید پنبه را شهرستان‌های سبزوار، نیشابور، سرخس، تایباد و رشتخوار عنوان کرد و افزود: عملکرد پنبه در هر هکتار معادل ۲.۵ تُن است و همه ساله برداشت این محصول از اواخر شهریورماه آغاز شده و تا اواخر آذرماه ادامه دارد.
این مسئول گفت: اکنون فعالترین کارخانه تولید “بذر دلیته” کشور در این استان و شهرستان کاشمر فعالیت دارد که در سال زراعی جاری ۷۶۰ تن بذر در این واحد تولید و در سطح کشور توزیع شده است.
میرزاده با بیان اینکه ۱۹ کارخانه پنبه پاک کنی در خراسان رضوی فعال است، افزود: تنوع ارقام تولیدی پنبه در این استان شامل ۱۰ رقم پنبه ایرانی و خارجی است و با کاشت این محصول از مرحله کاشت تا برداشت ۶ هزار و ۷۰۰ نفر به صورت دائم مشغول به کار می‌شوند.

مسوول پنبه سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در سال زراعی جاری پنج هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع پنبه خراسان رضوی به روش مکانیزه کشت و با هدف صرفه جویی در مصرف آب، ۳۸۰ هکتار از آن به روش‌های نوین آبیاری مجهز شده اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *