جدیدترین بررسی‌های انجام شده از سوی اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد که در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال، میزان صادرات محصولات کشاورزی کاهش و در همین مدت میزان واردات این محصولات افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعات ارائه شده در این گزارش، در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۸، کشاورزان ایران حدودا ۵۷۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی خود را به دیگر کشورها صادر کرده‌اند که حدودا ۵ درصد از وزن صادارت غیر نفتی ایران به شمار می‌رود. ارزش صادرات کشاورزی ایران در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال نیز حدودا چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده که بیش از ۱۳ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران به شمار می‌رود.

ارزش صادرات محصولات کشاورزی در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۹۸، نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۴.۵ درصد کاهش یافته که احتمالا لااقل بخشی از آن به دلیل تغییر در قیمت پایه صادراتی گمرک در آمارهای سال جاری است.

اقلام عمده صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی شامل انواع میوه‌های درختی به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار با سهم ۳۳.۷ درصد، انواع سبزیجات و محصولات جالیزی به ارزش حدودا یک میلیارد دلار با سهم ۲۲.۴ درصد، شیر و فرآورده‌های آن به ارزش ۳۵۸.۱ میلیون دلار با سهم ۷.۷ درصد، زعفران با ارزش ۲۳۰.۷ میلیون دلار با سهم حدود ۵ درصد و ماهی و میگو به ارزش ۱۹۰.۵ میلیون دلار با سهم ۴.۱ درصد از کل ارزش صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی بوده است.

در حوزه واردات نیز در ۱۰ ماهه امسال، بالغ بر ۱۹ هزار هزار تن واردات محصولات کشاورزی صورت گرفته که از نظر وزنی ۱۷ درصد از کل واردات کشور را شامل می‌شود. ارزش این واردات نیز حدودا ۱۰ میلیارد دلار بوده که نزدیک به ۳۰ درصد از کل واردات ایران را تشکیل می‌دهد.

بررسی‌های اتاق بازرگانی ایران حاکی از آن است که ارزش واردات در ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری، ۲۵ درصد از مدت مشابه سال قبل بیشتر بوده است.

در این مدت واردات ذرت به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به تنهایی بیش از ۱۶ درصد از کل واردات کشاورزی ایران بوده است و پس از آن برنج با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، روغن نباتی با یک میلیارد دلار، دانه سویا با ۸۴۲ میلیون دار، کنجاله با ۸۰۰ میلیون دلار و جو با ۷۷۲ میلیون دلار در رده بعدی قرار دارند.

به این ترتیب تراز تجاری بخش کشاورزی کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش بیش از دو برابری مواجه شده و به عدد منفی پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *