سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به محدودیت‌های ارزی ناشی از شوک ارزی گفت: کاهش واردات مربوط به اقلام غیرضروری و مصرفی بوده است.

محمدرضا مودودی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس و در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش واردات در سال گذشته این کاهش مربوط به چه نوع کالاهایی بوده است، گفت: در سال 97 با توجه به نوسانات شدید نرخ ارز و شوک ارزی که که بر اقتصاد ایران حاکم شد باید یک مقدار منابع ارزی‌ مدیریت می‌شد تا صرف واردات غیر ضروری و کالاهای لوکس نشود بنابراین بر این اساس در ابتدا واردات بیش از 1300 قلم کالا ممنوع شد.

* کاهش واردات در اقلام غیر ضروری و مصرفی اتفاق افتاد

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه خودرو جزء اقلام ممنوعه وارداتی بود گفت: کاهش واردات بیشتر مربوط به اقلام غیر ضروری و اقلام مصرفی بود اما در اقلام مورد نیاز و ضروری این محدودیت کمتر بود.

وی با بیان اینکه سیاست بدین گونه است که هر چیزی که در داخل کشور تولید می‌شود واردات آن ممنوع است، گفت: اما کالاهای مورد نیاز مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و ماشین آلات بسیار به ندرت در لیست اقلام ممنوعه قرار نگرفته است.

* کاهش 8.7 درصدی واردات در سه ماهه نخست امسال

سرپرست سازمان توسعه تجارت بیان داشت: واردات در 3 ماهه امسال 10.2 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.7 درصد کاهش داشته است.

مودودی در پاسخ به این سوال که آیا امسال به هدف‌گذاری صادراتی با توجه به میزان صادرات خواهیم رسید، گفت: براساس برنامه ششم سالانه باید 21.7 درصد صادرات کشور افزایش یابد اما این برنامه برای شرایط عادی تدوین شده است اما در شرایط تحریم گاهی مقاومت در برابر افت هم موفقیت است.

وی افزود: دشمنان نظام از جمله آمریکا سال گذشته تمام عزم و تلاش خود را برای قفل کردن تجارت ایران انجام دادند و سنگین‌ترین تحریم‌ها در طول تاریخ ایران را اعمال کردند و علیرغم اینکه انتظار داشتند در 6 ماهه دوم سال 97 تجارت ایران به شدت افت کند چنین اتفاقی نیفتاد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: در آن برهه زمانی صادرات در حوزه میعانات گازی یک مقدرای افت کرد اما در بخش صنعت رشد داشتیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *