مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی از افزوده شدن چهار استان دیگر به استان‌های تولیدکننده پنبه خبر داد.

ابراهیم هزارجریبی، مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی امروز در آیین رونمایی از تمبر ملی دومین همایش روز جهانی پنبه به تشریح آخرین دستاوردهای کشور در حوزه تولید پنبه پرداخت و گفت: سطح زیر کشت پنبه به ۱۱۴ هزار هکتار رسیده است که نسبت به سال گذشته رشد ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین در واحد سطح عملکرد تولید پنبه در کشور افزایش چهار درصدی داشته است.

هزارجریبی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود میزان تولید پنبه نیز در سال ۱۴۰۰ افزایش ۲۱ درصدی را داشته باشد گفت: پش بینی شده است در سال ۱۴۰۰، ۳۲۷ هزار وش پنبه و ۱۰۰ هزار تن الیاف پنبه تولید شود.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی از افزوده شدن چهار استان دیگر به استان‌های تولیدکننده پنبه خبر داد و افزود: استان ایلام، لرستان، و سیستان و بلوچستان در امسال به استان‌های تولیدکننده پنبه افزوده شده و به احتمال بسیار زیاد بخشی از اراضی استان کرمانشاه نیز به زیر کشت پنبه در مرداد خواهد رفت.

هزارجریبی مجموعه اراضی که در استان‌های جدید به زیر کشت پنبه خواهد رفت را حدود دو هزار هکتار اعلام کرد.
میزان نیاز کشور به الیاف پنبه

وی با یادآوری اینکه زمانی ایران در تولید پنبه خودکفا بود افزود: از سال ۱۳۸۰ شاهد سیر نزولی تولید پنبه بودیم تا اینکه در سال ۹۳ واردات از تولید داخل پیشی گرفت و این روند تا سال گذشته ادامه داشت. در سال ۹۹ تا حدودی ورق برگشت و تولید از واردات پیشی گرفت، بر اساس آمار در سال گذشته تولید پنبه ۸۰ هزار تن و واردات ان ۷۰ هزار تن بود.

وی میزان نیاز کشور به الیاف پنبه را ۱۲۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی ما این است که با توجه به توسعه صنایع نساجی میزان نیاز ما به ۱۵۰ هزار تن افزایش پیدا کند و حتی تقاضا از مرز ۲۰۰ هزار تن نیز بگذرد. برنامه ما این است که تا سال ۱۴۰۴ به خودکفایی تولید پنبه برسد تا علاوه بر تامین نیاز داخلی مانند گذشته تبدیل به صادر‌کننده این کالا شوند.
واردات پنبه چقدر ارز از کشور خارج کرد؟

هزارجریبی میزان ارزی که سال ۹۹ برای واردات پنبه از کشور خارج شد را ۱۴۰میلیون دلار اعلام کرد که به توسعه سطح زیر کشت نسبت به سال ۹۸ حدود ۶۰ میلیون دلار کاهش داشته است.

وی در پایان سخنان خود کشت هرگونه پنبه تراریخته را در کشور رد و یادآور شد کشت هرگونه محصول تراریخته همچنان ممنوع است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *