وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) با تاکید بر اجرایی شدن نقشه‌های راه تدوین شده برای بخش معدن در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر معدن و صنایع معدنی کشور، ارزش تولیداتی در حدود ۲۲ میلیارد دلار دارند که از این رقم صادرات سهم ۱۰ میلیارد دلاری خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، رضا رحمانی در مراسم «افتتاحیه پایلوت استحصال عناصر نادر خاکی» که در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران برگزار شد، گفت: اگر صادرات غیرنفتی ایران در سال ۹۸ به ۴۰ میلیارد دلار برسد، ۱۰ میلیارد دلار آن مربوط به صادرات صنایع معدنی و بخش معدن است که بر این اساس، ۲۵ درصد سهم صادرات کشور به بخش معدن اختصاص می‌یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: صادرات غیرنفتی کشور در پایان ۹ ماهه امسال به مرز ۳۲ میلیارد دلار رسیده و با توجه به اینکه محدودیت‌های ناشی از تحریم پیش‌روی کشور قرار داشته، تولیدکنندگان تلاش کرده‌اند که صادرات را حفظ کرده و حتی رشد دهند.

وی افزود: یکی از ۷ برنامه‌ای که در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرا در سال جاری طراحی شده، انقلاب معدنی است که بتوانیم معادن را به جایگاه حقیقی خود برسانیم. این در شرایطی است که اگر می‌خواستیم بخشی از نیازهای کشور به محصولات معدنی را وارد کنیم، به طور قطع ارزبری بالایی را تجربه می‌کردیم. خوشبختانه تاکنون ۵۶ درصد نقشه راه معدن اجرایی شده است. این در حالی است که توسعه معادن کوچک و متوسط و افزایش اکتشافات نیز در دستور کار قرار داشته است.

رحمانی تاکید کرد: در حوزه‌ اکتشاف از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی برای حضور در این بخش دعوت می‌کنیم؛ چراکه هدف ایجاد اکتشاف در عمق است. ضمن اینکه اطلاعات این اکتشافات باید در اختیار همگان قرار گیرد. طبق تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اقتصاد کشور نباید نفتی باشد، بنابراین معدن یکی از جایگزین‌های مناسبت نفت می‌تواند باشد. همچنین نوسازی معادن و تکمیل زنجیره فلزات اساسی از دیگر اولویتهای وزارت صنعت است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نخبگان باید جذب این وزارتخانه شوند و دانش نخبگان کشور مهم‌تر از چاه‌های نفت است، گفت: جلوی فامیل‌بازی را در وزارت صنعت گرفته‌ام و هر موردی را که مشاهده کنم، ادامه فعالیت را ملغی خواهم کرد؛ چرا که معتقدیم وزارت صنعت، مِلک شخصی ما نیست و ما اینجا آمدیم تا به امانت، رسالت خود را انجام دهیم. ۵۰۰ نفر از نخبگان و دانشجویان تراز اول کشور در سراسر کشور جذب وزارت صنعت خواهند شد.

وی اظهار کرد: در حوزه عناصر نادر خاکی و استراتژیک توانسته‌ایم به دانش آن دست پیدا کنیم. پیش از این اگر دو هزار تن واردات داشتیم با قیمت میانگین ۵٠ دلار، در حدود ١٠٠ میلیون دلار ارزبری از این جهت داشته‌ایم. اکنون با دستیابی به دانش این عناصر می‌توان از خروج ارز برای آن جلوگیری کرد ضمن اینکه در حوزه داخلی‌سازی نیز طبق آنچه که به ما اعلام شده است، از ابتدای سال یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار قرارداد منعقد شده که خود منجر به جلوگیری از خروج ارز شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *