ایسنا/خراسان شمالی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از آغاز برداشت وش پنبه از سطح مزارع استان خبر داد.

محمدجواد تشکری در گفت و گو با ایسنا سطح زیر کشت مزارع پنبه در سال جاری را ۹ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود ۲۷ هزار تن وش پنبه در این استان برداشت شود.

وی بیان کرد: کشاورزان این استان در سال جاری دغدغه ای بابت فروش پنبه نخواهند داشت.

تشکری با اشاره به افزایش قیمت پنبه در سال جاری اظهارکرد: تعدادی از کشاورزان نیز کشت را به صورا قرار دادی با کارخانجات پنبه انجام داده اند که این واحدهای تولیدی نیز محصول تولیدی را به قیمت روز خریداری می کنند.

وی افزود: افزایش قیمت ارز و بالا رفتن قیمت جهانی این محصول سبب شده تا در کشور نیز قیمت پنبه افزایش یابد.

تشکری ادامه داد: یکی از مشکلاتی که پنبه کاران با آن مواجه هستند برداشت سنتی این محصول است.

وی توضیح داد: از آنجاییکه اراضی کشت پنبه در این استان به صورت خرده مالکی است، امکان استفاده از کمباین برداشت پنبه در این اراضی وجود ندارد در نتیجه خود کشاورز به همراه خانواده خود اقدام به صورت دستی برداشت این محصول می کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه کمباین برداشت پنبه در این استان وجود دارد، بیان کرد: از این دستگاه در زمین های کشاورزی که سطح آن ها زیاد هستند، استفاده می شود.

وی یکی از معضلات تولید پنبه در این استان را استفاده از کیسه های نایلونی هنگام برداشت عنوان کرد و توضیح داد: الیاف نایلونی با الیاف پنبه مخلوط می شود و سبب می شود تا از کیفیت این محصول بکاهد در نتیجه قیمت آن کاهش می یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تاکید کرد: از کشاورزان درخواست می شود هنگام برداشت پنبه از کیسه های نایلونی استفاده نکنند و به جای آن از کیسه های چتایی استفاده کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *