اگر همچنان مرزها را باز بگذاریم و تدبیری برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور نداشته باشیم، در آینده دچار مشکل می شویم.

با برگزاری انتخاباتی، انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی، پوشاک و چرم استان البرز به مدت یکسال به عنوان دبیر دبیرخانه مشترک تشکل های نساجی و پوشاک ایران انتخاب شد.

به گزارش ایسنا، یداله مالمیر نائب رئیس اتاق بازرگانی البرز روز چهارشنبه هشتم دی ماه در حاشیه برگزاری شانزدهمین جلسه دبیرخانه مشترک تشکل های نساجی و پوشاک ایران که به صورت حضوری و مجازی با حضور فعالان این عرصه از استان های مختلف کشور و به میزبانی انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی، پوشاک و چرم استان البرز در محل اتاق بازرگانی این استان در مهرشهر کرج برگزار شد، اظهار کرد: طبق آئین نامه جدید دبیرخانه تشکل های نساجی و پوشاک ایران مصوب شد که سالانه یکی از انجمن ها و اتحادیه های فعال در این دبیرخانه با رای اکثریت آراء به عنوان دبیر دبیرخانه مذکور انتخاب شود.

وی ادامه داد: در این دوره از انتخابات دبیرخانه مشترک تشکل های نساجی و پوشاک ایران دو تشکل از استان تهران به همراه انجمن نساجی، پوشاک و چرم البرز به عنوان کاندید حضور داشتند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی البرز افزود: با توجه به انتخابات برگزار شده در جلسه امروز، خوشبختانه انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی، پوشاک و چرم استان البرز موفق شد که برای یک سال عهده دار دبیری دبیرخانه مشترک تشکل های نساجی و پوشاک کشور شود.

وی در ادامه با اشاره به موضوع قاچاق کالا که امروز ضربه سنگی به پوشاک و نساجی کشور وارد می کند و در این نشست مطرح شد، گفت: قاچاق کالا سالانه موجب خروج ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز از کشور است و از طرفی با ورود حجم بالایی از کالاهای خارجی از جمله پوشاک غیرایرانی موجب ضربه به تولید داخل است.

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی، پوشاک و چرم استان البرز با بیان اینکه واردات و قاچاق کالا با کند کردن تولید داخلی موجب از بین رفتن سطح اشتغال جامعه است، افزود: این اتفاقات ناخوشایند متاسفانه بسیاری از کارخانجات نساجی کشور را به مرز تعطیلی کشانده است.

وی تاکید کرد: اگر همچنان مرزها را باز بگذاریم و تدبیری برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور نداشته باشیم، در آینده دچار مشکل می شویم و به مرور شاهد تعطیلی حجم بیشتری از کارخانجات نساجی ایران خواهیم بود.

مالمیر در مورد واردات پوشاک تاناکورا یا لباس های دست دوم به کشور بیان کرد: متاسفانه هیچ نظارتی در این مورد نیست و این امر سلامت مردم را تهدید می کند.

وی در مورد اهمیت راه اندازی شهرک تخصصی نساجی در البرز گفت: از ۹ سال پیش اعلام کرده‌ایم که رشد صنعت نساجی البرز مستلزم ایجاد شهرک تخصصی در این زمینه است، با شروع فعالیت آن آماده ایجاد ۳۰ هزار شغل در البرز خواهیم بود.

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی، پوشاک و چرم استان البرز در مورد رقم سرمایه گذاری شهرک تخصصی نساجی این استان توضیح داد: سرمایه گذاری ریالی حاصل از آن بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان و رقم سرمایه گذاری خارجی آن نیز بیش از یک میلیون یورو است.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی آماده سرمایه گذاری در خصوص راه اندازی شهرک نساجی البرز است، گفت: امید داریم که بخش دولتی همپای ما برای راه اندازی این شهرک تخصصی حرکت کند.

مالمیر با اشاره به ظرفیت های خوب اقتصادی در البرز از جمله فرودگاه بین المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام عنوان کرد: با توجه به‌ پتانسیل های البرز، طبق مصوبه وزارت صمت مقرر شده شد که از میان ۵ استان نخستین شهرک تخصصی نساجی در البرز ایجاد شود، ما این آمادگی را داریم که فعالان نساجی از استان هایی مانند تهران و قزوین که در مجاورت البرز هستند، در این شهرک فعالیت کنند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی البرز در ادامه گفت: البرز می تواند به قطب صنعت نساجی و پوشاک کشور تبدیل شود، مزیت راه اندازی شهرک تخصصی نساجی در البرز، ایجاد سهم بالای اشتغال در استان است، همچنین در زمینه مراودات مالی و گسترش سطح ارتباطات میان البرز و استان های همجوار نیز شروع فعالیت این شهرک تخصصی بسیار موثر است.

وی در ادامه تشریح کرد: یک هدف مهم دیگر از ایجاد شهرک تخصصی نساجی در البرز، تمرکز بر صادرات و برقراری تعامل بیشتر با کشورهای همسایه است.

مجید نامی نائب رئیس دوم اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران هم در این جلسه، با اشاره به فرآیند انتخاب دبیرخانه انجمن اظهار کرد: نزدیک به ۴ سال است که دبیرخانه مشترک تشکل های نساجی و پوشاک ایران فعالیت خود را با هدف همگرایی و تشریک مساعی برای حل مشکلات موجود در صنعت پوشاک و نساجی داخل کشور آغاز کرده است.

وی بحث ورود پوشاک قاچاق به کشور را مساله مهمی خواند و افزود: این مهم تولیدکنندگان داخلی را به چالش کشیده است و ما برای حل این مشکل و یکی شدن صدای تولیدکنندگان و انتقال به مسئولین تصمیم به تشکیل این دیبرخانه مشترک گرفتیم.

نائب رئیس دوم اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در ادامه هدف اصلی تشکیل این دبیرخانه را هماهنگی جلسات، تهیه بیانیه و همچنین پیگیری امور دانست و افزود: بعد از برگزاری انتخابات، اتحادیه تولید و صادرات به عنوان اولین دبیرخانه برای به سرانجام رساندن امور محوله انتخاب شد.

نامی با اشاره به این مطلب که بررسی راهکارهایی برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور یکی از موارد مطرح شده در این دبیرخانه است، ادامه داد: قوانین بسیار زیادی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور وجود دارد؛ جلوگیری از ورود کالای قاچاق از جمله پوشاک خارجی در مبادی ورودی کشور یکی از مواردی است که انتظار می رود توسط دستگاه های مسئول مد نظر قرار داده شود.

وی با اشاره به اینکه به دلیل تعدد راه های ورود کالای قاچاق از طریق مرزهای کشور فعالان صنعت نساجی و پوشاک بارها خواستار رسیدگی به این مسئله شده اند، افزود: اما متاسفانه در حال حاضر اعمال نظارت های لازم تنها به هنگام عرضه در فروشگاه های پوشاک صورت می گیرد.

نائب رئیس دوم اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه حدود ۴سال پیش دستورالعمل چگونگی فعالیت برندهای خارجی را داشتیم، افزود: نظارت بر برندهای خارجی و نظارت بر کالای قاچاق در حال انجام است، ولی این سیاست ها باید با جدیت بیشتر و به صورت مستمر انجام شود.

وی همچنین نصب شناسه کالا برای کالاهای تولید داخل، بحث اتصال صندوق مکانیزه فروش به وزارت امور اقتصادی و دارایی برای کنترل شناسه کالا و همچنین اعلام موجودی انبارهایی که در اختیار برندها و کالاهای خارجی قرار دارد را از جمله راههای کنترل و جلوگیری از قاچاق کالا دانست.

در ادامه این نشست بهرام شهریاری نائب رئیس اول اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: پوشاک خارجی که اکنون در کشور وجود دارد، تماما وارداتی و قاچاق است، زیرا چند سالی می شود که واردات پوشاک به کشور ممنوع شده است، البته در برخی موارد با نام یک برند خارجی در داخل تولیدات غیراصل و تقلبی تولید شده است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات موجود بحث قاچاق پوشاک است که البته یک روزی این دستورالعمل ها در راستای کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه از جمله مرزنشینان، کولبران و یا ته لنجی ها وضع شده بود.

نائب رئیس اول اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران افزود: امروز همان قوانین وضع شده که قرار بود مشکلاتی از جامعه را حل کند، زمینه ساز قاچاق پوشاک در کشور شده است، از طرفی مناطق آزاد ایران هم به کانال هایی برای قاچاق پوشاک تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه مبارزه با قاچاق پوشاک این مهم را از ارگان های متولی پیگیری خواهیم کرد، افزود: یکی از دلایل قاچاق پوشاک جذابیت آن به دلیل بالابودن قیمت تمام شده برخی تولیدات در کشور است، در این راستا باید قیمت محصولات تولید داخل را تا حد امکان کاهش دهیم.

شهریاری بیان کرد: از دیگر مشکلات موجود در زمینه پوشاک این است که برخی تولیدکنندگان داخلی و حتی قاچاقچیان برای فروش بیشتر، پوشاک تقلبی با نام برندهای خارجی را روانه بازار کرده اند. در این رابطه باید کار کارشناسی انجام شود تا مجرای فرار قاچاقچیان بسته شود.

وی با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی میان تولید کنندگان برای جلوگیری از ورود قاچاق پوشاک خارجی به کشور عنوان کرد: از دیگر راهکارهای مهم در این زمینه درج شناسه کالا، استفاده از کد رهگیری و یا صندوق های مکانیزه است.

در بخش دیگری از این گفتگو مجید فخار عضو هیات مدیره انجمن صنایع پوشاک ایران و عضو انجمن نساجی، پوشاک و چرم البرز گفت: نزدیک به ۱۰ سال است که تشکل های مختلف در زمینه جلوگیری از ورود کالای قاچاق پوشاک و همچنین واردات بی رویه پوشاک به کشور با وزارت صنعت ، معدن وتجارت رایزنی کرده اند ولی هنوز نتیجه مورد قبول تولید کنندگان پوشاک حاصل نشده است.

وی افزود: برای نحوه فعالیت و ورود برندهای خارجی به کشور دستورالعمل هایی تدوین شده که با چالش های زیادی نیز روبه رو بوده است که در نهایت قاچاق بودن تعدادی از برندهای خارجی موجود در کشور محرز شد ولی علی رغم چندین بار مقابله با آنها در سطح عرضه همچنان تعدادی از این برندهای خارجی که گواهی فعالیت در کشور را ندارند ، مشغول به کار هستند.

فخار با اشاره به این مطلب که بیش از ۳ سال است دستورالعمل ممنوعیت ورود پوشاک به کشور اجرایی شده است، بیان کرد: متاسفانه همچنان در سطح عرضه فروشگاهی این پوشاک به فروش می رسند؛ هموطنان ما باید بدانند اغلب این پوشاکی که وارد کشور می شود قاچاقی بوده و از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار نیست و می توانند مشکلات بهداشتی ایجاد کنند و عملا پوشاک دست دومی است که از سراسر دنیا وارد کشور شده است.

وی در ادامه با بیان این نکته که اغلب پوشاک تولید داخل توسط برخی از عرضه کننده های ما به نام کالای خارجی توزیع و عرضه می شود، گفت: باید این فرهنگ سازی در کشور انجام شود که بسیاری از کالاهای خارجی موجود در بازار کالاهای صددرصد ایرانی هستند و مردم بدانند که ما در داخل تولیدکنندگان بسیار قوی داریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *