یزد- ایرنا- استاندار یزد با بیان اینکه نساجی یکی از صنایع پاک و دیرینه استان است ،می طلبد حمایت بیشتری از آن صورت گیرد اظهار امیدواری کرد که ۹ ماه آینده شاهد راه اندازی شهرک و تامین زیرساخت های لازم در این بخش باشیم.

به گزارش ایرنا، مهران فاطمی روزجمعه در حاشیه بازدید از منطقه مریم آباد یزد در جمع اعضای هیات مدیره نساجان و بازدید از کارگاه های کوچک نساجی این منطقه افزود: مدیران و کارگزاران استان باید توسعه و پیشرفت بخش نساجی را در دستور کار خود قرار دهند چرا که یکی از صنایع با سابقه استان و همچنین کم آب بر است.

وی ادامه داد: صنعت نساجی سابقه بسیار خوبی در یزد دارد، اما  در سال های اخیر آن گونه که باید مورد حمایت قرار نگرفت لذا یکی از اقدام های مهم مسوولان باید حمایت بیشتر از این بخش و همچنین بروزرسانی فناوری آن است.

استاندار یزد اظهارکرد : در استان هر کاری که باید انجام دهیم تا این مجموعه راه اندازی شود انجام خواهیم داد اما نیاز به مشارکت فعالان  نساجی است تا این اتفاق رخ دهد.

فاطمی اظهارکرد : تامین زیرساخت های لازم برای فعالان نساجی و همچنین اختصاص محلی برای انتقال واحدهای نساجی از داخل شهر و مناطق مسکونی به حاشیه شهر یکی از کمترین اقدام هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد، امیدواریم با توجه به مصوبه های که امروز صورت گرفت و قولی که مسئولان دستگاه های خدمات رسان دادند، شاهد راه اندازی شهرک نساجی و همچنین تامین زیرساخت های لازم باشیم.

استاندار یزد در  ادامه بازدید های هفتگی خود که از مناطق مختلف استان انجام می دهد امروز با همراهی جمعی از مدیران، اعضای شورای شهر یزد از منطقه کم برخوردار مریم آباد و هچنین تعدادی از پروژه های نیمه تمام این منطقه بازدید و دستور لازم  صادر کرد. همچنین بازدید از تعدادی  واحدهای نساجی و آب انبار این منطقه و حضور در جمع اهالی این منطقه از دیگر برنامه های امروز فاطمی بود.

به گزارش ایرنا، قدیمی‌ترین آثار به جا مانده از بافندگی به عصر سنگ حدود پنج هزار سال قبل از میلاد عیسی مسیح(ع) می‌رسد و قدمت اولین پارچه یافته شده در ایران به چهار هزار سال قبل از میلاد می‌رسد که در حفاری‌های شوش خوزستان به دست آمد و بخشی از آن در موزه‌های « لوور» فرانسه و « بافلو» موجود است.

بر پایه برخی آثار از جمله در کتیبه‌های مسجد جامع یزد، این شهر یکی از کانون‌های مهم نساجی کشور بود، پارچه‌های با ارزشی در آن تولید می‌شد، اما در دهه‌های اخیر، آنچنان که باید و شاید به پارچه‌های دست ‌بافت آن توجه نمی‌شود تا آنجا که امروز، تولید ماشینی جایگزین ترمه سنتی در یزد شده است.

۱۶۰ واحد نساجی در استان فعال است که حدود ۲۳ هزار نفر در این واحدها مشغول کارند و در واقع ۲۷درصد سهم اشتغال یزد مربوط به این صنعت است و ۱۰۰ درصد روفرشی و ترمه و ۸۰ درصد رومبلی ایران در استان تولید می‌شود.

کارخانه های یزد باف، گردباف، افشار، تابان و سعادت از مهمترین مراکز نساجی استان در تولید روفرشی ، فرش ماشینی ، پارچه‌های فاستونی ، کشباف ، پتو و نخ هستند ولی امروز تولید نسبت به قبل متنوع‌تر شده است.

به گونه‌ای که صنایع نساجی علاوه بر تولید قبلی، پارچه پیراهنی ، انواع پارچه‌های رومبلی ، پارچه‌های پرده ای ، ملحفه‌ای و متقال نیز تولید می‌کنند.

استان یزد بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد در ۲۱  شهر و بقیه در روستاها و آبادیها زندگی می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *