مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران گفت: سال ۹۸ بدترین سال برای فرش دستباف ایران بود. کالایی که تا دو دهه قبل ۱.۵ میلیارد دلار صادرات می‌شد، به ۵۰ میلیون دلار صادرات در سال ۹۸ تنزل پیدا کرد.

عبدالله بهرامی مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولید کنندگان فرش دستباف ایران افزود: در حالی که چند میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه فرش دستباف اشتغال دارند، متاسفانه سال ۹۸ بدترین سال صادراتی را تجربه کردیم، یعنی کالایی که تا دو دهه قبل ۱.۵ میلیارد دلار صادرات داشت، حالا به ۵۰ میلیون دلار صادرات در سال ۹۸ تنزل پیدا کرده است و جایگاه اول صادرات جهان را از دست داده‌ایم.

وی گفت: این کاهش صادرات دلایل مختلفی داشته که از جمله مهمترین آن تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا، افزایش قیمت تمام شده تولیدات، نداشتن استراتژی و برنامه ریزی توسعه‌ای و …، ولی از همه مهمتر تصمیم خلق الساعه و غیر کارشناسی بانک مرکزی در ایجاد پیمان سپاری برای این کالای استراتژیک و ملی بعد تحریم آمریکا بود که باعث شد صادرکنندگان ریسک بالای تعهد ارزی را نپذیرفته و در نتیجه صادرات فرش ایران که در سال ۹۷ به حدود ۵۰۰ میلیون دلار رسیده بود، به ۵۰ میلیون دلار کاهش پیدا کند.

مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولید کنندگان فرش دستباف ایران خاطرنشان کرد: مسئولانی که در این گونه تصمیمات و دستورالعمل‌های ضد تولید و صادرات دخیل هستند، باید جوابگوی این همه ضرر و زیان وارده باشند، امروزه همگان می‌دانند که وقتی بازاری را از دست دادی برگشت به آن بازار به راحتی امکان پذیر نخواهد بود.

به گفته وی، متاسفانه فرش دستباف ایران به دلیل تحریم‌های داخلی در حال حاضر به این وضعیت دچار شده است، لذا با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری «مد ظله» و نام‌گذاری سال ۹۹ به سال «جهش تولید» ضروری است، سریعاً بانک مرکزی هر نوع تعهد ارزی و پیمان سپاری را برای صادرات فرش و صنایع دستی حذف کرده و به جای تحریم این کالای فاخر ایرانی به فکر حمایت و اعطای تسهیلات کم بهره و بسته‌های حمایتی، ایجاد راهکار‌ها و تسهیلات مالی کم بهره برای حوزه تولید و صادرات فرش دستباف باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *