سهم جمعیت بیکار و شاغل فارغ التحصیل از کل جمعیت بیکاران و شاغلان طی دو سال اخیر افزایش یافته و این نشان دهنده حرکت جامعه به سمت دانشگاه محوری طی سال های اخیر بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی آخرین نتایج نیروی کار نشان می‌دهد، نرخ مشارکت اقتصادی به عنوان یکی از متغیرهای مهم در تحلیل بازار کار به ۴۰.۵ درصد افزایش یافته است؛ به عبارتی ۴۰.۵ درصد افراد ۱۰ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال هستند و در گروه شاغلان یا بیکاران قرار دارند.

همچنین نتایج نشان می‌دهد نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نیز نسبت به نقاط روستایی کم‌تر بوده است.

روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور بیانگر آن است که این شاخص در سال ۹۷ نسبت به سال گذشته ۰.۴ درصد افزایش داشته است که یک نقطه قوت برای بازار کار محسوب می‌شود.

همچنین بررسی آخرین گزارش آماری از اشتغال کشور نشان می‌دهد که ۳۵.۶ درصد از «جمعیت در سن کار»، شاغل هستند. بر این اساس از حدود ۲۷ میلیون و ۷۴ هزار نفر جمعیت فعال کشور، ۲۳ میلیون و ۸۱۳ هزار نفر شاغل و ۳ میلیون و ۲۶۰ هزار و ۸۰۰ نفر نیز بیکار هستند که براین اساس، به جمعیت شاغل کشور حدود ۴۶۴ هزار نفر و به جمعیت بیکار نیز حدود ۹۵ هزار و ۵۵۰ نفر اضافه شده است.

شاخص بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله نیز در سال گذشته بدون تغییر ماند؛ این نرخ در سال‌های ۹۶ و ۹۷ معادل ۲۵.۱ درصد بوده است.

اما به رغم اینکه نرخ بیکاری جمعیت فارغ التحصیل کشور در سال گذشته حدود یک درصد کاهش داشته است و از ۱۹ درصد در سال ۹۶ به ۱۸.۱ درصد در سال گذشته رسیده، اما سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل از کل جمعیت بیکار افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، در حالی که در سال ۹۶ سهم بیکاران فارغ التحصیل دانشگاهی از کل بیکاران ۳۷.۱ درصد بود، این سهم در سال ۹۷ با رشد ۱.۴ درصدی به ۳۸.۵ درصد رشد کرد.

البته در مقابل، سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیل از کل جمعیت شاغل کشور نیز افزایش داشته و از ۲۱.۵ درصد در سال ۹۶ به ۲۳.۹ درصد در سال گذشته رسیده است.

افزایش سهم «جمعیت بیکاران فارغ التحصیل» و «شاغلان فارغ التحصیل» از کل جمعیت بیکار و شاغل کشور نشان دهنده افزایش میل جوانان به دانشگاه در سال‌های اخیر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *