سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد نسبت به فرسایش خاک‌های حاصلخیز به دلیل ۳ برابر شدن قیمت کود در بازارهای جهانی هشدار داد.

به گزارش بازار، کیو دونگیو، مدیر کل فائو افزایش قیمت انواع کود در بازارهای جهانی را مقدمه‌ای برای کاهش امنیت غذایی مردم سراسر جهان خواند و نسبت به تداوم این روند هشدار داد.

طبق گزارش فائو، افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت کود در بازارهای جهانی، کشاورزان روستایی و خرده مالک، به ویژه در کشورهای آسیایی، ‌افریقایی و آمریکای لاتین را از تهیه کود کافی مورد نیاز محروم کرده و در نتیجه، روند فرسایش و تخریب خاک های قابل کشاورزی سرعت گرفته است.

دونگیو با اشاره به محدود بودن زمین‌های حاصلخیز کره زمین و رو به تزاید بودن عوامل آسیب زننده به کیفیت خاک‌های قابل کشاورزی، دور شدن کود از دسترس کشاورزان را چالشی جهانی توصیف کرد و گفت: امروز، کاهش دسترسی و افزایش قیمت کودها باعث افزایش قیمت مواد غذایی و در نتیجه تشدید ناامنی غذایی می‌شود.

مدیر کل فائو افزود: برای رفع این مشکل همه ما باید همکاری کنیم تا ضمن تولید غذای کافی، ایمن، مغذی و غنی از ریزمغذی‌ها، از تخریب خاک نیز جلوگیری کنیم.

وی تخریب و فرسایش خاک‌های حاصلخیز را مقدمه بروز یا تشدید چندین مشکل دیگر عنوان کرد و گفت: لازم است که ضمن تلاش برای تولید پایدار غذا، روش‌ها و امکاناتی را بکار بگیریم که انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد و آلودگی سیستم‌های کشاورزی را کمتر کند.

هفته گذشته در همایش‌ها و نشست‌های بین المللی روز جهانی خاک، وضعیت خاک‌های سیاه کره زمین مورد بررسی قرار گرفت و فائو در گزارشی هشدار داد که که به دلیل تداوم بحران آب و هوا، از دست رفتن تنوع زیستی و تغییر کاربری اراضی، خاک‌های حاصلخیز در معرض خطر نابودی قرار گرفته اند و در این میان، موجودیت خاک سیاه بیش از سایر گونه‌ها تهدید می‌شود.

خاک سیاه که از آن با عنوان گنج سیاه نام برده می‌شود، گونه‌ای از حاصلخیزترین انواع خاک است که به دلیل داشتن مقادیر فراوانی از بقایای گیاهی و جانوری، باروری بالایی دارند.

خاک برگی که گلخانه داران استفاده می‌کنند، گونه مصنوعی خاک سیاه است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *