سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، تقویت و تعمیق ساخت داخل را یکی از راهبردهای اصلی این وزارتخانه دانست و گفت: با توجه به این اولویت، داخلی‌سازی ملاک اعطای تسهیلات به صنعتگران خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، حسین مدرس خیابانی در جلسه پیگیری نهضت داخلی‌سازی با تشریح راهبردهای ۴ گانه وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه «جهش تولید»، «تعمیق و تقویت ساخت داخلی»، «توسعه صادرات و کنترل واردات» و «مدیریت و تنظیم بازار» گفت: رویکرد اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه تولید، توجه حداکثری به توان سازندگان داخلی و عمق‌بخشی به ساخت داخلی قطعات است، به نحوی که هر قطعه‌ای که قابلیت تولید در داخل بنگاههای تولیدی ایران را داشته باشد، اجازه واردات نخواهد داشت.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت مجموعه‌ای از حمایت‌ها را برای تقویت و تعمیق ساخت داخلی قطعات در نظر گرفته است که بر اساس آن، علاوه بر راه‌اندازی میزهای داخلی‌سازی در صنایع مختلف، تلاش شده تا بانک اطلاعاتی از سازندگان داخلی قطعات ایجاد شده تا بتوان فهرست تولیدکنندگان داخلی را برای همکاری با متقاضیان در صنایع مختلف، تبادل کرد.

وی تصریح کرد: در عین حال، صندوق حمایت از ساخت داخل نیز به زودی در وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد می‌شود که بر مبنای آن، هرگونه تسهیلاتی که قرار است در قالب حمایت از صنایع به بخش‌های مختلف صنعتی ارائه شود، منوط به داخلی‌سازی است.

مدرس خیابانی در عین حال، برگزاری میزهای ساخت داخل در ۳۱ استان کشور را یکی از دستورکارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان و خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در قالب این میزهای داخلی‌سازی، نقش‌آفرینی نموده و بخشی از طرح‌های خود را متناسب با نیاز صنایع مختلف، تجاری‌سازی نمایند.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه ساخت داخل و عملکرد مرتبط با اهداف آن، به صورت هفتگی از سوی معاونت امور صنایع وزارت صنعت مورد پیگیری واقع می‌شود و بر این اساس به تناسب نیازی که صنایع مختلف کشور دارند، سازندگان داخلی توانمند پای کار آمده و سفارشات ثبت‌شده از سوی متقاضیان در بخش‌های مختلف صنعتی را پاسخ می‌دهند.

وی اظهار داشت: ممنوعیت واردات کالاها و قطعات دارای مشابه داخلی، یکی از دستورکارهای جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که بر این اساس، ثبت سفارش تمامی قطعات و اقلام و تجهیزات صنعتی دارای مشابه ساخت داخلی، ممنوع است.

مدرس خیابانی تاکید کرد: شهرک‌های صنعتی نیز موظف شده‌اند تا نمایشگاه‌هایی را برای عرضه مستقیم کالاهایی که ساخت داخلی شده‌اند، در تمامی شهرک‌ها و نواحی صنعتی راه‌اندازی کرده و زمینه را برای معرفی و انعقاد قرارداد میان سازندگان و متقاضیان کالاها و قطعات تولید داخلی فراهم آورند.

وی معتقد است که امروز داخلی‌سازی، به اندازه افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ ملی، برای کشور اهمیت دارد و بر این اساس تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان دستگاه پشتیبان و نهادهادهای عمومی همچون صنایع دفاع، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد مستضعفان، قرارگاه خاتم‎الانبیاء و آستان قدس رضوی با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند، وارد پروسه داخلی‌سازی قطعات شده و نهضت داخلی‌سازی قطعات را تکمیل می‌کنند.

مدرس خیابانی خواستار افزایش کیفیت قطعات تولیدی از سوی سازندگان داخلی شد و گفت: به موازات حمایت همه‌جانبه و تمام قدی که دولت از ساخت داخلی کالاها و تجهیزات مورد نیاز بخش‌های مختلف صنعتی دارد، از سازندگان داخلی نیز انتظار می‌رود تا با تمام توان، نسبت به افزایش کیفیت اقدام نمایند؛ ضمن اینکه سازمان ملی استاندارد نیز کیفیت قطعات داخلی را پایش می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *