رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان گفت: کاهش عوارض گمرکی منجر به افزایش صادرات به افغانستان می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency،آقای حسین سلیمی گفت: همسایه‌های ایران برای افزایش تجارت با افغانستان، تعرفه‌های ترجیحی در بخش گمرک اعمال می‌کنند؛ اگر پاکستان برای افزایش تجارت با افغانستان تعرفه ترجیحی قرار دهد، ایران دیگر توان رقابت برای صادرات کالا را ندارد؛ پس ایران هم باید فعالیت مشابهی را جهت رقابت پذیر کردن کالاهای خود انجام دهد.

او گفت: کاهش ۱۸ درصدی عوارض گمرک، به تنهایی نمی‌تواند بر افزایش صادرات ایران به افغانستان موثر باشد. عوامل اثرگذار در این زمینه، شامل کاهش هزینه تمام شده تولید کالا در کشور، افزایش رقابت پذیری با سایر کشور‌ها برای به دست آوردن بازار افغانستان، امکان انتقال وجوه ارزی حاصل از صادرات، رفع مشکلات بانکی، بهبود وضعیت جاده‌ها، کاهش هزینه بارگیری و کاهش معطلی در گمرکات است؛ به عنوان مثال، در زمان استقرار طالبان در مرز ایران و افغانستان، کامیون‌ها چندین روز در گمرکات معطل می‌ماندند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان می‌گوید: تحولات اخیر افغانستان سبب افزایش هزینه صادرات به این کشور شده و دولت، باید اقداماتی برای تسهیل انتقال ارز و رفع تعهدات صادرکنندگان به افغانستان انجام دهد و بهبود عوامل موثر بر صادرات، باعث بالاتر رفتن توان رقابتی کالا‌های ایرانی در مقابل کالا‌های سایر کشور‌ها برای به دست آوردن بازار افغانستان می‌شود.
[yektanet.com]

بر اساس آمار گمرک ایران، میزان صادرات و واردات ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۰ به ترتیب به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و ۲۱٫۱ میلیون دلار  بوده است.

سه روز پیش، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در دیدار با رئیس راه‌آهن افغانستان، درباره از سرگیری روند بازسازی و تکمیل قطعه سوم خط آهن خواف-هرات و آماده‌سازی این مسیر برای تردد قطار گفت‌وگو کرد. رئیس راه‌آهن افغانستان هم، خواستار تکمیل هرچه سریعتر این قطعه و آغاز دوباره برنامه‌های آموزشی و فنی برای پرسنل راه آهن این کشور شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *