مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه گفت: بذر رقم خرداد پنبه کشور تنها در این شهرستان تولید و به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

حسین سرچاهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۶۰ تا ۸۰۰ تن بذر گواهی شده پنبه از نوع خرداد در این شهرستان تولید شود.

وی گفت: علاوه براین در طبقات مختلف بذری ۶۰ تن الیت، ۱۵ تن سوپر الیت و ۶۰۰ کیلوگرم نوکلئوس در این شهرستان با همکاری مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی و توجه ویژه مرکز تحقیقات استان خراسان جنوبی تولید می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی بشرویه بیان کرد: این شهرستان در تولید بذر پنبه رقم خرداد در کشور نمونه و پیشتاز است و کل نیاز سایر مناطق کشور را تامین می‌کند.

وی گفت: سطح کشت پنبه در بشرویه سه هزار و ۵۰۰ هکتار است و این شهرستان رتبه نخست استان را در تولید پنبه دارد.

سرچاهی با بیان اینکه میانگین برداشت پنبه، ۲ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۹ هزار و ۸۰۰ تن وش پنبه در این منطقه تولید شود.

وی عنوان کرد: سهم تولید پنبه شهرستان بشرویه در کشور حدود چهار درصد است و پنبه تولیدی شهرستان بشرویه از لحاظ کیفیت دارای برتری منحصر به‌فرد بوده به طوری که از نظر استحکام الیاف و طول آن جز پنبه‌های با کیفیت کشور محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه گفت: میزان اشتغالزایی این محصول در هر هکتار فقط در مراحل کاشت، داشت و برداشت ۹۵ نفر در روز است که در مجموع ۳۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر روز اشتغالزایی دارد.

وی با اشاره به اینکه کشت مستقیم پنبه امسال در سطح هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان اجرا شده که در سطح کشور پیشرو است گفت: در حال حاضر هزار و ۳۵۰ کشاورز پنبه‌کار در این شهرستان فعالیت دارند.

سرچاهی بیان کرد: زمان برداشت پنبه از نیمه مهر آغاز می‌شود و تا آخر دی‌ ماه ادامه دارد که بخشی از آن به وسیله هشت دستگاه کمباین برداشت و بخش دیگر آن توسط کارگران و به‌صورت دستی برداشت می‌شود.

وی پایین بودن قیمت تضمینی خرید پنبه، نبود حمایت از محصول پنبه و مد نظر قرار ندادن پنبه به عنوان یک محصول اصلی خراسان جنوبی را از مشکلات پنبه‌کاران منطقه ذکر و اضافه کرد: قیمت وش پنبه از ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان در سال گذشته به ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان در سال جاری افزایش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی بشرویه گفت: افزایش قیمت پنبه در سال جاری باعث خوشحالی کشاورزان شده و نسبت به سالیان گذشته کشاورزان نه تنها دغدغه‌ای درخصوص فروش محصول خود ندارند بلکه محصول پنبه بازار فروش خوبی دارد.

وی افزود: پنبه بشرویه تا مرحله محلوج در شهرستان فرآوری می‌شود و در این زمینه ۲ کارخانه فعالیت دارند.

سرچاهی با تشکر از توجه مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان جنوبی، خواستار توجه سایر مسوولان استانی به ۲ محصول استراتژیک پنبه و پسته این شهرستان شد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و بشرویه در ۳۲۰ کیلومتری شمال بیرجند است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *