وحید صباغ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۹ هزار هکتار از اراضی این استان در طرح اصلاح الگوی محصولات کشاورزی به کشت پنبه اختصاص یافت و با این سطح از کشت پنبه بیشتری نسبت به سال های گذشته برداشت می شود.

وی با بیان اینکه کشت پنبه در سطح اراضی این استان از ادیبهشت ماه آغاز و تا اواسط خردادماه به عنوان کشت دوم ادامه خواهد داشت افزود: پیش بینی می شود که در سال زراعی جاری بیش از ۲۷ هزار تُن وش پنبه تولید شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: پنبه یکی از مهمترین کالاهای استراتژیک است که افزایش ضریب خوداتکایی آن علاوه بر تامین نیاز صنعت نساجی به تامین روغن و خوراک دام نیز کمک زیادی می کند و به همین دلیل اهمیت زیادی دارد.

وی عنوان کرد: بیشترین پنبه زارهای این استان در شهرستان مانه و سملقان، اسفراین و جاجرم است و همچنین به میزان کمتری در اراضی شهرستان های بجنورد، گرمه و راز و جرگلان نیز کشت می شود.

صباغ تصریح کرد: متوسط عملکرد برداشت وش پنبه از سطح پنبه زارهای این استان سه تُن در هر هکتار است که در سال های خشکسالی به علت کاهش منابع‌ آبی و تنش دمای سطح عملکرد به ۲ تن و ۸۰۰ کیلوگرم کاهش می یابد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در این استان طی سال های مختلف پنج تا بیش از ۱۳ هزار هکتار اراضی زیر کشت پنبه می رود که بحث اقتصادی آن برای این خطه از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی بر زنجیره تولید پنبه در استان تاکید کرد و گفت: این محصول به عنوان گیاه بومی و حتی فرهنگ کشت و کار در این استان تبدیل شده است باید با حمایت بیشتر کشاورز را از ارزش اقتصادی آن آگاه کرد.

پنبه از محصولات مهم و راهبردی خراسان شمالی است که به لحاظ طول الیاف و رنگ از مرغوبیت بالایی برخوردار است و بیشتر مزارع این استان زیر کشت ارقامی از قبیل خرداد، ساجدی، کاشمر، ارمغان، لیدر، مای و گلستان و رقم ورامین است.

محصول رقم ساجدی در پنبه زارهای این استان از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است، به دلیل اینکه محصول زودهنگام برداشت می شود گیاه سبز و وش پنبه سفید و تمیز است و همراه محصول خار و خاشاکی وجود ندارد.

شهرستان های مانه و سملقان، اسفراین، جاجرم، بجنورد و راز و جرگلان از مناطق پنبه‌کاری استان است که مانه و سملقان با سطح بیش از پنج هزار هکتار معادل ۷۵ درصد تولید این محصول را در استان دارد.

حدود ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان خراسان شمالی زراعی است که سالانه با توجه به شرایط آب و هوایی بین یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن نیز انواع محصول از آن برداشت می‌شود.

تعداد ۸۲ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند که ۳۶.۴ درصد شاغلان استان را به خود اختصاص داده که این شاخص در کشور ۱۸.۹۹ درصد است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *