قربانعلی روشنی با تاکید بر لزوم سیاست گذاری حمایتی برای پنبه کاران گفت : امروز ۶۵ درصد نیازهای کشور در زمینه پنبه را تامین می کنیم و در این حوزه واردات را کاهش داده ایم.

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قربانعلی روشنی در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما، اظهار کرد: یکی از برنامه هایی که برای شناساندن فعالیت های موسسه تحقیقات پنبه کشور  به جامعه داریم برگزاری تورهای علمی است که در قالب این تورها آخرین یافته های علمی به رسانه ها منتقل می شود تا به جامعه ارائه دهند.

 

ارقام پنبه با اهداف مشخصی تولید می شوند

رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور با بیان اینکه در هر رقم ما هدفی را دنبال می کنیم، خاطرنشان کرد: برای مثال در رقم گلستان هدف تعیین آستانه تحمل رقم به لحاظ عملکرد و کیفیت در بحث آبیاری است ، در کنار این موضوع وقتی محیط خشک است جذب مواد غذایی اطراف ریشه متاثر از آب است.

وی افزود: وقتی محیط کم آب است در جذب مواد اختلال می شود سعی داریم با این رقم تغذیه برگی و کمبود ریشه را جبران کنیم و در این موضوع خاص که بسیار مهم است ازمواد کودی مایع که از پتاسیم بوده استفاده می کنیم ، همانطور که می دانید پتاس یک کود وارداتی است و در کشور کم است و این تحریم ها هم باعث شد تا کمبود آن بیشتر احساس شود لذا جایگزینی محلولها بجای پتاس راهکار خیلی خوبی است .

 

روشنی اذعان کرد: اگر به هر دلیلی کشاورز آب کمی داشت و بواسطه کمبود آب ، مواد غذایی برای ریشه با کمبود رو به رو بود با این محلول ها می توانیم نیاز غذایی گیاه را برآورده کنیم و تولید حداکثری داشته باشیم.

مزیت های رقم ساجدی

رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور با اشاره به مزیت های رقم ساجدی نیز عنوان کرد: رشد گیاه با این رقم از ابتدا تا انتها 120 روز است، وقتی این زمان کم شود طبیعی است آبیاری و سم پاشی کاهش می یابد و گیاه به راحتی در کشت دوم بعد از گندم قابل کشت است، یعنی از خرداد ماه شروع کشت و تا مهرماه برداشت می شود، دومین ویژگی این رقم شاخه های فرعی خیلی کم دارند و ماشین به راحتی میتواند کار برداشت را انجام دهد.

 

وی ادامه داد: با این ارقام فاصله بوته ها کم و عملکرد بیشتر خواهد بود که این موضوع باعث کاهش علف هرز می شود.

روشنی با اشاره به سقوط آزاد سطح زیر کشت پنبه در سال های 90عنوان کرد: برای مثال کشت پنبه در استان حدود 5 هزار هکتار و در کشور حدود 60 هزار هکتار بود که با سیاست هایی که گذاشته شد این ارقام در این سال ها افزایش چشم گیری داشت.

تامین 65 درصد نیاز پنبه کشور در داخل

رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور با اشاره به واگذاری ارقام تصدی گری ها به بخش خصوصی دارای اهلیت اظهار کرد: در این سال ها ارگان های دولتی فقط بخش نظارت را بر عهده گرفت که این موضوع باعث شد امروز 65درصد نیازهای کشور را تامین می کنیم و در این حوزه واردات را کاهش دهیم.

 

وی با بیان اینکه برنامه های ما برای گلستان امسال کاشت 42هزار هکتار پنبه است، تصریح کرد: کاشت پنبه از چند منظر مهم است که اولین آن پایداری در تولید است که از فرسایشی شدن خاک ها نیز جلوگیری می کند ، ماده ای در خاک وجود دارد بنام کربن آلی خاک که به عنوان خون خاک عمل می کند و کشت پنبه باعث تولید آن می شود.

 

لزوم سیاست گذاری حمایتی برای پنبه کاران

روشنی با اشاره به لزوم سیاست گذاری حمایتی برای کشاورزان در این حوزه، متذکرشد: ما می توانیم به هر کشاورزی که پنبه بکارد بذر مجانی و دو مرحله سم و پایش آفات بدهیم تا آن ها برای کاشت ترغیب شوند، دولت هم باید در خرید این محصول از کشاورز حمایت جدی داشته باشد.

 

رییس موسسه تحقیقات پنبه گفت: از پنبه در دنیا حدود 60 نوع فرآورده گرفته می شود که ارزش افزوده بالایی را ایجاد می کند که در حوزه صنعت و خوراکی از آن ها استفاده می شود ، کرک هایی دور بذر پنبه وجود دارد که سرشار از سلولز است و در خرچ پرتاب موشک ها در صنایع دفاعی و موشکی بسیار کاربرد دارد ، همچنین روغن پنبه دانه نیز بسیار باارزش است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *