طبق اعلام گمرک، تجارت ایران با همسایگان در سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۳درصدی در وزن و ۴۳درصدی در ارزش به بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالا و به ارزش ۵۱.۹ میلیارد دلار رسیده است.
به گزارش صدای بورس، اعلام علیرضا مقدسی-رییس کل گمرک ایران- درباره تجارت با ۱۵ کشور همسایه ایران از این حکایت دارد که ۱۰۰ میلیون و ۱۳۱ هزار تن کالا به ارزش ۵۱ میلیارد و ۸۷۵ میلیون دلار در سال گذشته بین ایران و ۱۵ کشور همسایه مبادله شد که ۷۵ میلیون و ۴۴۵ هزار تن به ارزش ۲۶ میلیارد و ۲۹میلیون دلار سهم صادرات ایران به این کشورها و ۲۴ میلیون و ۶۸۶ هزار تن به ارزش ۲۵ میلیارد و ۸۴۶ میلیون دلار نیز سهم واردات بوده است. بر این اساس سال ۱۴۰۰ با افزایش ۱۲درصدی در وزن و ۲۹ درصدی در ارزشِ کالاهای صادراتی به کشورهای همسایه همراه بوده و در واردات نیز رشد ۶۸ درصدی در وزن و ۶۰ درصدی در ارزش داشته است.

این گزارش در مورد صادرات به کشورهای همسایه نیز نشان می دهد که عراق با ۸.۹ میلیارد دلار و رشد ۲۱درصدی،ترکیه با ۶.۱ میلیارد دلار و رشد ۱۴۱درصدی، امارات با ۴.۹میلیارد دلار و کاهش ۸ درصدی، افغانستان با ۱.۸ میلیارد دلار و کاهش ۲۰ درصدی و پاکستان با ۱.۳ میلیارد دلار و رشد ۲۴ درصدی پنج مقصد اول کالاهای صادراتی ایران به ۱۵ کشور همسایه در سال گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: تجارت ۵.۶ میلیارد دلاری ایران با اوراسیا در سال گذشته

همچنین عمان با ۷۱۶میلیون دلار و رشد ۶۳درصدی، روسیه با ۵۷۹ میلیون دلار و رشد ۱۵ درصدی، آذربایجان با ۵۶۵ میلیون دلار و رشد ۱۱ درصدی، ترکمنستان با ۳۳۵ میلیون دلار و رشد ۱۴۴درصدی، ارمنستان با ۳۰۴ میلیون دلار ( بدون تغییر) ، قزاقستان با ۱۸۷ میلیون دلار و رشد ۱۱درصدی، کویت با ۱۵۸ میلیون دلار و رشد ۲درصدی، قطر با ۱۳۴ میلیون دلار و کاهش ۲۰درصدی، بحرین با ۱۰میلیون دلار و رشد ۱۵درصدی و عربستان با ۴۱.۴ هزار دلار، ۱۰ مقصد بعدی صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه بوده است.

بر اساس اعلام معاون وزیر اقتصاد در مورد میزان واردات از هر کدام از کشورهای همسایه نیز امارات با ۱۶.۵ میلیارد دلار و رشد ۶۹ درصدی، ترکیه با ۵.۳ میلیارد دلار و رشد ۲۰درصدی، روسیه با ۱.۷ میلیارد دلار و رشد ۵۴ درصدی، عراق با ۱.۲ میلیارد دلار و رشد ۷۹۰ درصدی و عمان با ۶۱۹ میلیون دلار و رشد ۴۳ درصدی، پنج کشور طرف معامله با ایران برای تامین نیازهای کشور در بین همسایگان در سال ۱۴۰۰ بوده اند.

به گزارش ایسنا، پاکستان با ۳۱۲ میلیون دلار، قزاقستان با ۷۸ میلیون دلار، آذربایجان با ۴۲.۶ میلیون دلار، ترکمنستان با ۳۳.۳ میلیون دلار، افغانستان با ۲۱.۱میلیون دلار، ارمنستان با ۲۰.۲ میلیون دلار، کویت با ۱۴.۸میلیون دلار، قطر با ۹.۶ میلیون دلار و بحرین با ۱.۵ میلیون دلار به ترتیب ۱ کشور دیگر همسایه، برای تامین کالاهای مورد نیاز برای ایران گزارش شده‌اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *