مدیرعامل انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین گفت: برای هر بیمار روانی ماهیانه ۱۵ میلیون تومان در بیمارستان‌ها دریافت می‌شود که این رقم در مراکز نگهداری یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و این در حالیست که در نوع خدمات هیچ تفاوتی وجود ندارد.

سعید سعدآبادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به خدماتی که در مراکز توانبخشی غیردولتی به معلولان و سالمندان ارائه می‌شود اظهار کرد: فرض کنید یک بیمار روانی مزمن  در یک بیمارستان خصوصی بخش روان بستری می‌شود و طبق تعرفه دولت هزینه دریافت خواهد که به هیچ عنوان این هزینه با رقم دریافتی از سوی مراکز نگهداری قابل قیاس نیست.

وی با اشاره به اینکه در یک مرکز توانبخشی همه خدمات مورد نیاز به فرد بیمار ارائه می‌شود، گفت: خدمات روانپزشکی، روانشناسی و درمانی  که در یک بیمارستان به بیمار روانی ارائه می‌شود در یک مرکز هم فراهم است اما نکته حائز اهمیت اینست که اگر یک نفر به بیمارستان روانی مراجعه کند و هیچ گونه خدماتی هم دریافت نکند حدود 15 میلیون تومان  برای یک ماه باید هزینه کند و همین بیمار در مرکز توانبخشی تعرفه یک میلیون و 500 هزار تومانی را در یک ماه پرداخت می‌کند.

سعدآبادی تصریح کرد:  همچنین اگر یک سالمند با مشکلات بسیاری که دارد به بیمارستان مراجعه کند باید هزینه زیادی را بپردازد و همین فرد سالمند در مراکز توانبخشی و نگهداری سالمندان تعرفه یک میلیون و 500 هزار تومانی پرداخت می‌کند و این در حالیست که بودجه‌ای که یک مرکز درمانی بیماران روانی تحت نظارت وزارت بهداشت با یک مرکز نگهداری بهزیستی قابل قیاس نیست و تفاوت فاحشی دارد و این در حالیست که در نوع خدمات هیچ تفاوتی وجود ندارد.

مدیرعامل انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین ادامه داد: حداقل یارانه و یا سوبسیدی که باید هر معلول و سالمند در مراکز در نظر گرفته شود  3 میلیون تومان است و این رقم یک پنجم هزینه درمانی این افراد در مراکز درمانی و بیمارستانی است.

وی با اشاره به مشکلاتی که بیماران روانی مزمن می‌توانند در سطح جامعه ایجاد کنند اشاره کرد و گفت: این بیماران دچار توهم ،بیماری روحی و روانی هستندو حضور آنه در سطح جامعه می‌تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد و  این افراد در مراکز نگهداری می‌شوند و با خدماتی که به آنها ارائه می‌شود آنها را بازتوانی می‌کنند.

سعدآبادی در پایان با اشاره به رد لایجه بودجه 1400 از سوی مجلس خاطرنشان کرد:  امیدواریم دولت در بازنگری لایحه 1400 توجه ویژه‌ای به اعتبار مورد نیاز اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و همچنین یارانه مراکز نگهداری معلولان و سالمندان داشته باشد و نمایندگان مجلس نیز در زمان بررسی لایحه به این موارد عنایت داشته باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *