رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به تکمیل شدن 80 درصدی سامانه جامع تجارت گفت: اگرچه تبادل پایدار اطلاعات با 30 دستگاه وجود دارد اما هنوز تبادل اطلاعات ما با گمرک بطور پایدار برقرار نیست.

علی رهبری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد وضعیت همکاری سازمان ها و نهادهای مختلف برای تکمیل سامانه جامع یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند تجارت، گفت: وضعیت همکاری دستگاه‌های مختلف بهتر و تبادل اطلاعات سازمان ها و نهادهای مختلف برای تکمیل اطلاعات بیشتر شده است.

* برگه‌های فیزیکی مجوزهای واردات حذف شد

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی افزود: به عنوان مثال در فرآیند صدور مجوز واردات با 23 دستگاه مجوز دهنده بصورت الکترونیکی تبادل اطلاعات داریم و تمامی برگه‌های فیزیکی صدور مجوز حذف شده است.

* مقاومت نهادهای دولتی برای همکاری کمتر شده است

وی بیان داشت: برای راه اندازی و تکمیل سامانه جامع یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند تجارت مسئولان حاکمیتی از جمله رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور تاکید فراوانی داشته اند و پیگیری‌های خوبی از سوی وزرا و مسئولان حاکمیتی انجام شده است و به همین دلیل مقاومت سازمان ها و نهادها کمتر شده است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پاسخ به این سوال که کدام سازمان ها و نهادها همکاری لازم را برای تکمیل این سامانه ندارند، گفت: وزیر ارتباطات در مورد این مساله بهتر می‌توانند اظهار نظر کنند اما در مجموع مشکلات ما از سوی نهادها و سازمان‌های دولتی کمتر است.

رهبری اظهار داشت: در مجموع این مشکلات برای تبادل اطلاعات از ناحیه قوه قضائیه، ناجا و نیروهای مسلح بیشتر است هر چند در خصوص این سازمان ها و نهادها هم به توفیقاتی رسیده ایم و تبادل اطلاعات اولیه صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: فکر می کنم با پیگیری ها و ارائه توضیحات بیشتر در مورد اینکه تبادل اطلاعات برای بهبود وضعیت کشور و کسب و کارها است حساسیت‌ها هم برای تبادل اطلاعات بین قوه قضائیه، نیروهای مسلح و ناجا هم کم‌تر می‌شود.

رهبری بیان داشت: در مجموع مشکلات وجود دارد اما این مشکلات با برگزاری جلسات توجیهی حل می شود.

* تبادل اطلاعات با گمرک هنوز به پایداری نرسیده است

وی در پاسخ به این سوال که که وضعیت تبادل اطلاعات در سامانه جامع تجارت با گمرک چگونه است، گفت: هنوز تبادل اطلاعات ما با گمرک به پایداری کامل نرسیده است و حتی در برخی از زمینه ها هنوز شکل نگرفته است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اظهار داشت: در فرآیند واردات در سامانه جامع تجارت تقریبا مشکلی با بانک مرکزی وجود ندارد اما با بیمه مرکزی هنوز یک مقدار مشکل وجود دارد؛ اگرچه در 8 ماه گذشته شرایط بهتر شده است.

وی اظهار داشت: هنوز به اهدافمان در تکمیل سامانه جامع تجارت نرسیده ایم اما در مجموع پیشرفت ها نسبت به گذشته بهتر شده است.

* 5 سرویس بین سامانه جامع تجارت و گمرک برقرار شد

رهبری در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم اینکه همکاری گمرک در تکمیل سامانه جامع تجارت دارای اهمیت است اما این سازمان همکاری کمتری دارد، گفت: بعضا نگرش های جزیره ای بین وزارتخانه ها وجود دارد البته در راستای تکمیل این سامانه توافقاتی با گمرک انجام شده و نزدیک 5 سرویس هم بین سامانه و گمرک برقرار است، هر چند این وب سرویس ها پایدار نیست و در برخی مواقع قطعی وجود دارد.

وی افزود: اما در سامانه جامع تجارت با 30 دستگاه دیگر تبادل اطلاعات پایدار داریم.

* سامانه جامع تجارت در بخش واردات 100 درصد تکمیل شد

رئیس مرکزی توسعه تجارت الکترونیکی اظهار داشت: سامانه جامع تجارت تا حدود 80 درصد تکمیل شده البته در بخش تجارت خارجی و بخش واردات 100 درصد سامانه تکمیل است و بخش هایی از سامانه که مرتبط با صادرات است هنوز تکمیل نشده است.

وی با بیان اینکه در تجارت داخلی ارتباط بیشتری در سامانه جامع تجارت برقرار است، گفت: امیدواریم بزودی اتصال سامانه حمل و انبارش از قبیل موجودی انبار، قبض انبار و قبض بارنامه هم برقرار شود که البته در برخی کالاها مثل محموله‌های نفتی و محموله‌های دامی و بهداشت و خوراک دام این ارتباطات برقرار شده است.

رهبری افزود: هر چقدر دستگاه ها اطلاعات و داده هایی ورودی شان را در سامانه بیشتر قرار دهند و از پذیرش اسناد کاغذی خودداری کنند ما هم پیشرفت سریع تری در کار خواهیم داشت. باید کاغذ از متدولوژی اطلاعات بین دستگاه ها حذف شود و برگه الکترونیک ارائه شود؛ ضمن اینکه گام بعدی ما سیستمی کردن تصمیمات است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *