رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان جزییات قرارداد کشت پنبه در جاسک را تشریح کرد.
عباس مویدی امشب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس به بیان جزییاتی درباره قرارداد واگذاری زمین در جاسک به منظور کشت پنبه که صبح امروز میان استانداری هرمزگان و سه شرکت کشت و صنعت ساوین دشت، شرکت کارا برزگر زرین دشت و شرکت گسترش سرمایه ملک منعقد شد، پرداخت.

وی اظهار کرد: زراعت پنبه در ردیف محصولات اقتصاد مقاومتی است و وزرات جهاد کشاورزی حمایت‌های لازم را به منظور توسعه کشت و تولید این محصول را در دستور کار قرار داده است.

بازده تولید پنبه در هرمزگان از متوسط کشوری بالاتر است

به گفته مویدی، پیش از سال 1400، بالغ بر 250 هکتار اراضی به کشت محصول پنبه در شهرستان حاجی آباد اختصاص داده شد و هرمزگان نیز یکی از استان‌های کشور است که در زمینه تولید پنبه فعالیت دارد و برخی مناطق این استان برای کشت این محصول شرایط بسیار مناسبی دارند.

رییس جهاد کشاورزی هرمزگان خاطرنشان کرد: با کشت و تولید پنبه می توانیم سالانه از خروج ارز جلوگیری کنیم و نیز با اجرایی شدن این طرح در جهت خودکفایی گام موثری برداشته خواهد شد.

برنامه هرمزگان برای کشت 20 هزار هکتار پنبه

مویدی با اشاره به هدف تکمیل کل زنجیره نساجی در استان، گفت: امسال واگذاری زمین‌های زراعی برای کشت پنبه به 5 هزار هکتار خواهد رسید و در حال حاضر بیش از 300 هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان حاجی آباد و 320 هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان جاسک زیر کشت پنبه است و برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی برای رسیدن به ۲۰ هزار هکتار کشت پنبه در هرمزگان است.

وی اشتغالزایی محصول پنبه را بسیار بالا عنوان کرد و بیان داشت: کشت پنبه همراه با استقرار صنایع آن می تواند برای بیش از ۲۵۰۰  نفر در هرمزگان به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کند.

تا سه سال آینده در تولید پنبه به خودکفایی خواهیم رسید

مویدی در همین زمینه اضافه کرد: با توجه به برنامه‌ریزهای صورت گرفته از سوی دولت تا سه سال آینده در زمینه تولید پنبه به خودکفایی می رسیم و با توجه به میزان اشتغالزایی بالایی که در صنعت کشت پنبه، برای هر هکتار اراضی زراعی به صورت مستقیم و غیر مستقیم سه تا پنج نفر نیروی انسانی می توانند مشغول به فعالیت شوند و همین امر باعث ارتقای اقتصاد کشاورزی، منطقه و کشور خواهد شد.

جاسک قطب تولید پنبه کشور و هرمزگان می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بیان داشت: با این طرح، جاسک به قطب تولید پنبه هرمزگان تبدیل می شود و در این شهرستان کشت پنبه را در فصل‌های مختلف انجام داده ایم و متوسط عملکرد ما در هرمزگان در زمینه تولید خالص پنبه (وش) بالغ بر سه تن در هر هکتار تخمین زده می شود که این رقم در کشور دو هزار و 740 کیلو است و این رقم موید این است که عملکرد هرمزگان در حوزه کشت و تولید پنبه مطلوب است.

بهترین زمان کشت در تابستان است

وی خاطرنشان کرد: با توجه به آب و هوای استان هرمزگان، کشت پنبه در سایر نقاط هرمزگان هم می تواند انجام شود و بهترین زمان کشت آن در تابستان است.

انتهای پیام/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *