گروه استان‌ها ـ یکی از بزرگ‌ترین واحد‌های صنعت نساجی کشور که در استان زنجان واقع شده با وجود سرمایه‌گذاری‌های کلان به دلیل برخی مشکلات از جمله موانع بانکی به مرحله افتتاح نرسیده و حل مشکلات نیازمند عزم و توجه مسئولان در سطح ملی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، صنعت نساجی و پوشاک یکی از صنایع مهم و اساسی در سراسر دنیا به شمار می‌رود. این صنعت علاوه بر داشتن ارزش افزوده بسیار بالا از نظر اشتغال نیز دارای ظرفیت به سزایی است و در صورتی که مورد اقبال مسئولان قرار گیرد می‌تواند هم در بحث درآمد‌زایی موثر عمل کند و هم آمار اشتغال را افزایش دهد که درآمد بالای برخی از کشور‌ها از این صنعت گواه آن است.

کشور ایران نیز به لحاظ دارا بودن واحد‌های نساجی صنعتی یکی از برترین‌ها در تولید است و در این بین استان زنجان نیز قطب نساجی در کشور محسوب می‌شود، اما در حال حاضر تعداد واحدهای تولیدکننده صنعتی در استان چندان نیست و تنها در غالب کارگاهی و تولیدی‌های سنتی فعالیت می‌کنند و جالب‌تر اینکه این واحدها مواد اولیه مورد خود را نیز از شهرهای دیگر تهیه می‌کنند.

حال ناخوش صنعت نساجی و پوشاک در استان زنجان، تنها مربوط به یک سازمان و ارگان نیست و نیاز به توجه ویژه مسئولان در تمامی حوزه‌های مرتبط را دارد.

با این وجود یکی از واحدهای تولیدی در استان در حوزه نساجی فعالیت می‌کند و از تولید نخ آغاز و در نهایت پس از بافندگی، تکمیل و رنگرزی به پوشاک منتهی می‌شود. اجرای این طرح از سال 89 آغاز شده بر اساس آمار موجود این واحد توان تولید 10 میلیون و 500 هزار تن نخ پنبه، 5 میلیون و 950 هزار مترمربع پارچه را دارد و ظرفیت تولید انواع پوشاک آن 5 هزار و 950 عدد است و توان به کارگیری و اشتغال قریب به 2 هزار نفر را نیز دارد.

این طرح از تکنولوژی ماشین‌آلات اروپا استفاده کرده و تجهیزات مورد نیاز آن نیز خریداری شده است، طرح در زمینی به مساحت 163 هزار و 733 متر مربع و با زیربنای 74 هزار و 263 متر مربع احداث شده است.

اما با تمام این شرایط و با اینکه این واحد از تسهیلات ارزی از طریق صندوق توسعه ملی به میزان حدودی 50 میلیون یورو در خرید تجهیزات استفاده کرده و دارای سرمایه‌گذاری وقت یک‌هزار و 800 میلیارد ریالی است اما در این سال‌ها ادامه روند کار با موانعی که توسط بانک عامل ایجاد شده متوقف شده و عملاً تولیدی در این واحد انجام نمی‌گیرد.

پیش از این علی کلانتری معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در گفت‌وگو با تسنیم عنوان کرده بود: زنجان از نظر نساجی جز پنج استان نخست کشور است و از نظر آماری، ظرفیت تولید نخ پنبه معادل 25 هزار تن و تولید پارچه بیشتر از 35 میلیون متر مربع است که به همین میزان ظرفیت رنگرزی پارچه وجود دارد، در نتیجه زنجیره تولید پارچه را به طور کامل در استان داریم، اما متاسفانه در استان بحث تولید صنعتی پوشاک وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برای تکمیل زنجیره تولید به تولید صنعتی نیاز داریم، تصریح کرده بود: در صنعت نساجی و پوشاک هرچه در راستای تولید نخ، پارچه و در نهایت محصول که پوشاک است حرکت کنیم، ارزش افزوده بیشتری وجود دارد. صنعت نساجی و پوشاک به این شکل است که با مبلغ کمتری می‌توان اشتغال بیشتر ایجاد کرد.

به گفته معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان سازمان صمت تولید پوشاک صنعتی را جزء اولویت‌های خود قرار داده و از کسانی که بخواهند در این حوزه فعالیت داشته باشند و وارد این صنعت شوند حمایت انجام می‌دهد که این حمایت‌ها تسهیلات بانکی، تسهیل دریافت مجوز و در نهایت راه‌اندازی واحد تولید صنعتی را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه در استان پروژه در حال اجرا داریم، بیان کرده بود: یکی از این واحدها در شهرک صنعتی علی آباد زنجان قرار دارد. چرخ‌های دوزندگی صنعتی و دستگاه‌های برش مدرن تجهیزات آن آماده است.

در خصوص این واحد، سرمایه‌گذار این پروژه گفت: نظر ما از احداث این پروژه این بود که یک مجموعه‌ای ایجاد کنیم که ارزش افزوده بالا داشته باشد و بتواند با کشور‌هایی همانند چین، بنگلادش و ترکیه رقابت کند و نیت ما بیشتر صادرات از این واحد نساجی بود.

وی با بیان اینکه این واحد تولیدی سبب خودکفایی در برخی امور نساجی در کشور می‌شود عنوان کرد: توانایی و تجربه کافی در زمینه تولید وجود دارد اما متاسفانه وجود موانعی سبب شده تا هنوز هم این واحد به مرحله افتتاح نرسد، اما گویا موانع که ذکر می‌شود به بانک مرکزی برمی‌گردد و مقرر است تا دیوان محاسبات موضوع را برسی کند و نظر نهایی در ارتباط با پروژه را ارائه دهد.

ورود دادستانی

در این راستا حجت‌الاسلام محسن کرمی دادستان استان زنجان عنوان کرد: از منظر دیوان محاسبات در ستاد رفع موانع تولید باید مکاتباتی ارائه شود و اگر بانک مرکزی نیز نسبت به این موضوع اقدامی انجام داد باید گزارشی تهیه شود و به شعب رسیدگی کننده ارائه شود تا اقدامات کارشناسی انجام گیرد.

از سوی دیگر محسن افشارچی استاندار زنجان نیز با بیان اینکه مشکلات استانی این واحد تولیدی حل شده است، گفت: مشکلات این واحد تولیدی نیازمند حل مسائل در سطح ملی است با این حال مشکلات از طریق بانک ملی و دیوان عدالت در حال پیگیری است.

اما در خصوص آخرین وضعیت این واحد تولیدی، ناصر فغفوری رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: صنعت نساجی جز صنایع برتر استان است، این صنعت نقش زیادی در رونق استان و کشور دارد که سبب ایجاد ارزش افزوده بیشتر نسبت به سایر صنایع متدوال می‌شود.

وی خاطر‌نشان کرد: یکی از راهبردهای استان تکمیل ظرفیت‌های تولید در صنعت نساجی است که جز ذخایر تولید است و سبب ایجاد ارزش افزوده در استان می‌شود و با شروع فعالیت مجموعه این واحد تولیدی زنجیره این صنعت در استان تکمیل می‌شود و استان زنجان به یکی از بزرگ‌ترین‌ها در تولید و صادر کننده در صنعت نساجی تبدیل خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه این واحد تولیدی دارای 50 میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی دارد، گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاری به روز این واحد بیش از 2 هزار و 500 میلیارد تومان است و اگر راه‌اندازی شود در فاز نهایی برای 2 هزار اشتغالزایی خواهد داشت. این واحد در زمینی به مساحت 17 هکتار با 8 هکتار سالن تولیدی احداث شده است.

وی با بیان اینکه برخی از ضوابطی که در دولت وجود دارد برای شرایط عادی است اما در حال حاضر شرایط عادی نیست، عنوان کرد: باید انعطاف‌پذیری دستگاه‌ها زیاد شود با این حال استاندار، دادستان، دیوان عدالت اداری و سایر دستگاه‌ها به این موضوع ورود یافته‌اند و امیدواریم مشکلات با همگرایی حل شود.

فغفوری تصریح کرد: نامه‌ای که مورد نظر دادستان محترم و استاندار بود نوشته و ارائه شد تا در سطح ملی مورد بررسی قرار گیرد. قطعا بانک مرکزی برای این موضوع تصمیم مناسبی خواهد گرفت.

با تمام این‌ها، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های صنعت نساجی کشور که می‌تواند ارز‌اوری برای کشور و استان داشته باشد در کلاف سر درگم گیر کرده است با اینکه سرمایه‌گذاری کلانی برای پروژه انجام شده و با به راه‌اندازی آن برای 2 هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود و ذره‌ای از امار بیکاری در استان می‌کاهد اما با وجود موانع بانکی هنوز پروژه نتوانسته به مرحله افتتاح برسد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *