بوشهر- ایرنا- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: میزان صادرات این استان به کشور قطر در ۹ ماه امسال ۱۱۵ میلیون دلار گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۱۷ و از نظر ارزش ۴۸ درصد افزایش داشته‌است.

سید حسین حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ارزش مجموع صادرات استان بوشهر به قطر در سال گذشته ۱۱۷ میلیون دلار بود که این میزان در ۹ ماه سال جاری معادل کل صادرات سال ۹۷ به این کشور است.

وی بیان کرد: عمده اقلام صادراتی استان بوشهر به مقصد کشور قطر شامل محصولات کشاورزی، سیمان و کلینکر، میگوی پرورشی و شمش فولادی است.

حسینی اظهار داشت: در ۹ ماه امسال بدون احتساب میعانات گازی حدود ۱۸ میلیون و ۳۶۸ هزار تن کالای غیرنفتی از بنادر استان بوشهر صادر شده‌است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۲۳ درصد رشد نشان می دهد.

وی در ارتباط با صادرات میعانات گازی بیان کرد: در این مدت با احتساب میعانات گازی درمجموع ۱۹.۲ میلیون تن کالا به ارزش ۶.۳ میلیارد دلار از بنادر استان بوشهر صادر شد که ۴۵۵ میلیون دلار آن میعانات گازی است.

حسینی ادامه داد: کالاهای صادراتی استان بوشهر محصولات پتروشیمی شامل متانول، گلایکول، اتیلن و گوگرد، سیمان، کلینکر، گوجه فرنگی، خرما، میگوی پرورشی و فرآورده‌‏های دریایی است.

وی یادآور شد: مقصدهای صادراتی استان بوشهر نیز کشورهای چین، امارات، قطر، ترکیه، کره، جنوبی، عراق و افغانستان است.

حسینی در باره تنظیم بازار اظهارداشت: برای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اجرای پویش‌های «بی‌قیمت نخریم» برای جلوگیری از تخلفات اقتصادی در دست اجرا است.

وی افزود: یکی از مؤثرترین راهکارهای تنظیم بازار و فراهم ساختن شرایط سالم برای انتخاب کالا و خدمات برای مصرف‌کنندگان، نصب برچسب قیمت توسط فروشندگان است.صادرات کیسه‌های بسته‌بندی نانویی محصولات کشاورزی ایرانی به ترکیه
صادرات کیسه‌های بسته‌بندی نانویی محصولات کشاورزی ایرانی به ترکیه

تهران – ایرنا – کیسه‌های بسته‌بندی نانویی ویژه محصولات کشاورزی که توسط یک شرکت ایرانی تولید می‌شود، به ترکیه صادر شده تا از این کیسه‌ها برای عرضه محصولات کشاورزی این کشور در بازارهای روسیه و اروپا استفاده شود.

به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو، شرکت بسپار پیشرفته شریف قراردادی برای فروش ۱۰۰ تن کیسه بسته‌بندی با یک شرکت از ترکیه به امضا رسانده است.

رسول لسان‌خوش، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «براساس این قرارداد باید ۱۰۰ تن کیسه بسته‌بندی نانویی تحویل شرکت Aypek در ترکیه داده شود که تحویل اولین فاز به حجم ۵ تن انجام شده و قرار است ماهانه ۱۰ تن از این کیسه‌ها تحویل این شرکت شود.»

به گفته لسان‌خوش این کیسه‌ها که دارای خاصیت کنترل رطوبت بوده و در آن‌ها از فناوری آنتی‌بلاک استفاده شده، قرار است در اختیار کشاورزان ترکیه‌ای قرار گیرد تا از این کیسه‌ها برای صادرات محصولات کشاورزی ترکیه به بازار روسیه و اروپا استفاده شود.

وی درباره فعالیت‌های این شرکت می‌گوید: «ما قراردادی با شرکت آوا پروتئین داریم که در قالب این قرارداد، تقریبا نیمی از ظروف بسته‌بندی گوشت و مرغ این شرکت با استفاده از مستربچ‌های نانویی این شرکت تامین می‌شود، به طوری که اکنون ماهانه ۴۰ تن مستربچ به آوا پروتئین تحویل می‌دهیم. علاوه براین، کیسه‌های بسته‌بندی برای صادرات خیار، کاهو، کلم‌ بروکلی و بادمجان نیز تولید و به بازار عرضه می‌کنیم. از آنجایی که پلی‌اتیلن خاصیت چسبندگی زیادی دارد از این رو به کیسه‌هایی که با این ماده ساخته می‌شود آنتی‌بلاک افزوده می‌شود که افزودن آنتی‌بلاک باعث کدر شدن و در برخی مواد مانع از کنترل رطوبت نیز می‌شود.»

لسان‌خوش درباره راهکار این شرکت برای مقابله با کدری آنتی‌بلاک‌ها می‌گوید: «ما سراغ نانوسیلیس رفتیم تا از آن به عنوان آنتی‌بلاک استفاده کنیم. در نهایت موفق به توسعه این فناوری شدیم و به تازگی گواهی نانومقیاس برای مستربچ آنتی‌بلاک نانویی را دریافت کرده‌ایم. از این فناوری آنتی‌بلاک نانویی که مانع از چسبیدن کیسه‌های بسته‌بندی به هم شده و در عین حال شفاف بوده و کنترل رطوبت نیز در آن‌ها انجام می‌شود در کیسه‌های بسته‌بندی صادراتی استفاده می‌کنیم.»
حسینی ادامه داد برای اجرای هر چه‌بهتر این پویش نیازمند کمک مصرف‌کنندگان هستیم که بر همین اساس بازرسان ما واحدهای متخلف را به تعزیرات معرفی می‌کنند.

وی اضافه کرد: شهروندان باید نسبت به خریدن کالاهای بدون قیمت خودداری کرده و تخلفات مربوطه را به این سازمان گزارش کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *